ommetje brandeveen

Rondje Brandeveen – Wandeltip van Jolanda

Wandelen is populairder dan ooit en in De Nationale Parken kan het erg druk zijn. Wil je een rustige, maar stevige wandeling? Jolanda de Vries uit Vledder neemt je mee langs minder bekende paden en mooie plekjes uit de omgeving waar ze opgroeide. Met elke maand een nieuwe Wandeltip van Jolanda leer jij nieuwe wandelroutes in Westerveld kennen. Dit keer maken we een rondje rond Het Brandeveen.

Start- en eindpunt: De Broeken in Wittelte
(In de bocht na de boerderij op nummer 5 kun je parkeren in de berm)
Afstand: 4 kilometer

Bos en zandverstuiving

Deze wandeling gaat door het Ooster- en Westerzand. Het gebied is een onderdeel van het Holtingerveld, maar is niet zo bekend als de heidevelden rondom de hunebedden. Als je het Wittelterveldpad (fietspad) opgaat, sla je meteen links af het bospad in. Het bos hier is vrij heuvelig en als je niet te veel lawaai maakt zie je soms een ree achter een heuvel vandaan schieten. Wandelaars hebben ons verteld dat het kleinste vogeltje van Europa, het goudhaantje, hier soms hoog in de bomen te zien is. Wij hebben hem nog niet kunnen vinden, maar zien vooral zwart-witte kwikstaartjes.

Loop alsmaar rechtdoor tot je bij de zandverstuiving komt. Loop tussen de ‘eilandjes met bomen’ door en steek de zandvlakte van daaruit rechtdoor over. Neem aan de overkant het zandpad dat rechtdoor gaat. Volg dit pad en ga bij de kruising met het zandpad nogmaals rechtdoor het smalle bospaadje in. Bij de volgende kruising ga je opnieuw rechtdoor en vervolgens bij de driesprong naar rechts.

Zandvlakte bij Brandeveen
Brandeveen bij Uffelte

Brandeveen

Je komt nu uit bij het strandje van Het Brandeveen. Dit prachtige ven ligt diep verscholen in het bos en is ook voor veel mensen uit de omgeving nog onbekend. Mijn ouders gingen hier in de jaren 60 in de winter samen schaatsen, maar ikzelf ben hier pas vorig jaar voor het eerst geweest op aanraden van een vriend. Het Brandeveen is ontstaan rond 1910 door het afgraven van turf. Het veen was eigendom van de Uffelter boeren. Toen de turf was afgevoerd, bleef het water liggen door een ondoordringbare laag in de bodem. Samen met regenwater vormde zich toen Het Brandeveen.

Rondwandeling Brandeveen

Vanaf het strandje kun je langs kleine kronkelpaadjes een wandeling om het ven maken. Wij wandelen het pad graag rechtsom. Sla dan bij het strandje rechts af en volg het kleine paadje langs het water. Bij de eerste kruising houd je links aan. Het wandelnetwerk (bruin paaltje) buigt hier naar rechts. Blijf daarna gewoon steeds het pad dicht bij het water volgen. Je kunt eigenlijk niet verkeerd lopen. Houd bij aftakkingen of bij twijfel steeds links aan en volg de paadjes die dicht langs het water lopen. In de herfst en in de winter kan het hier soms modderig zijn en de weg is hier en daar wat hobbelig, maar het uitzicht op het ven is vanuit alle kanten en in alle jaargetijden prachtig!

Let op: landtong

Er is onderweg één plek waar je even goed op moet letten. Het ven bestaat namelijk uit twee delen met daartussenin een landtong, waar je niet overheen kan lopen. Als je bij dit tussenstuk komt zie je zowel links als rechts een stuk van het ven. Loop dan zo ver mogelijk door naar het water en sla dan rechts af. Van daaruit vervolg je je pad om het ven. Als je hier per ongeluk toch rechtdoor gaat, kom je uit op de smalle landtong. Je hebt dat meteen in de gaten, want je kunt dan niet verder. Het is ons ook overkomen de eerste keer. Niets aan te doen, behalve even genieten van het extra mooie uitzicht vanuit daar. Vervolg je weg over het goede pad. Het pad komt uit op een viersprong. Daar volg je het tweede pad links. Dat is het pad met het bordje van de route ‘Volg het Turfvaartje’.

Tip: Je kunt de gehele route van ‘Volg het Turfvaartje’ lopen vanaf camping de Blauwe Haan. Deze route is bewegwijzerd en onderweg kun je via informatieborden nog meer te weten komen over het afgraven en afvoeren van turf in dit gebied.

Vervolg het pad langs het water. Je komt langs een houten bankje, waar je opnieuw een mooi uitzicht hebt over het ven. Een mooie plek voor een pauze. Het bankje is neergezet als eerbetoon aan Fred van Emden, die hier als vogelaar veel kwam. Hij zal het Goudhaantje vast een keer gezien hebben! Op de splitsing bij het bankje neem je het linker pad. Het pad van het Turfvaartje buigt hier af naar rechts. Je loopt nu terug naar het strandje waar de rondwandeling begon.

Volg het Turfvaartje

De terugweg

Sla bij het strandje rechts af en ga bij de T-splitsing naar links. Om niet precies dezelfde weg terug te lopen ga je in tegenstelling tot de heenweg bij het volgende kruispunt linksaf. Bij de houten slagboom steek je het zandpad over en sla je rechtsaf. Bij de T-splitsing neem je het rechter pad en bij het kruispunt sla je rechtsaf. Negeer twee keer een zijpad aan de linkerkant. Je komt weer bij de zandvlakte uit. Het is leuk om je te bedenken dat het bos rondom het Brandeveen veel later is ontstaan dan het ven zelf. In de tijd dat er turf afgegraven werd, lag het ven dus in een open veld omringd met stuifzand. Pas later zijn er dennen geplant om zo het stuifzand vast te leggen. Bij het stuifzand sla je links af. Je loopt een stukje door het zand. Het zandpad gaat over in een bospad en eindigt bij een T-splitsing. Ga daar linksaf. Dit pad komt uit op het fietspad. Als je rechts afslaat loop je terug naar het startpunt.

Tip: Voor je naar huis gaat kun je voor een lekkere versnapering terecht bij de Verse Melktap in de boerderij op nummer 5. Je kunt hier zelf een beker melk tappen voor 10 cent. Je kunt hier ook terecht voor koffie of een ijsje. Alles is zelfbediening. Het geld stop je in het geldkistje of kun je overmaken via de bank. Dat is nou Drenthe! Het is een officieel Rustpunt, dus je kunt hier ook je fiets opladen of repareren, er is een toilet en water voor de hond. In overleg met de eigenaar kun je hier zelfs een rondleiding krijgen of knuffelen met een kalfje.
Jolanda de Vries
Jolanda de Vries woont samen met haar man en hun jongste zoon in Vledder. De oudste is een paar jaar geleden uitgevlogen naar een studentenhuis in Groningen. Jolanda groeide op in Westerveld, indertijd nog gemeente Vledder. Tijdens haar studie is ze in Zwolle gaan wonen. Hoewel ze jarenlang genoten van het leven in een stad, merkten ze dat ze op hun vrije dagen vaak naar Drenthe trokken. Voor familiebezoek, maar ook voor de rust en de natuur. Ze misten de charme van het leven in een dorpsgemeenschap. Ze verhuisden terug naar Westerveld, waar ze inmiddels al weer ruim 15 jaar met veel plezier wonen. In haar vrije tijd wandelt Jolanda graag door de mooie bossen en heidevelden van Drenthe. Haar wandeltips deelt ze graag met de bezoekers van InWesterveld online.

Deel dit artikel

NIEUW

MAANDELIJKS EEN ONLINE MAGAZINE

Ontvang maandelijks ons eMagazine in je mailbox met de nieuwste items uit eigen regio.