Wandeltip van Jolanda Ganzenpoel

Van Ganzenpoel naar Grenspoel – Wandeltip van Jolanda

Wandelen is populairder dan ooit en in De Nationale Parken kan het erg druk zijn. Wil je een rustige, maar stevige wandeling? Jolanda neemt je mee naar de Ganzenpoel bij Oude Willem, naar het Drents-Friese Wold en naar de Grenspoel op de grens tussen Drenthe en Friesland. Daarna loopt je terug langs het Aekingerzand. Genieten!

Start- en eindpunt: Parkeerplaats bij de Ganzenpoel op het Waterseveld  bij Wateren (zijweg van de Bosweg)
Afstand: 7.9 kilometer

Tip
Vanaf deze parkeerplaats kun je ook een bestaande route lopen: De Ganzenpoelwandeling van 4.9 kilometer (rode pijlen)

De Ganzenpoel

Vanaf de parkeerplaats steek je het klinkerpad (fietspad) op dat in het verlengde van het Waterseveld ligt. De parkeerplaats ligt dan aan je linkerhand.

Loop door het houten klaphek naast de slagboom en sla meteen rechtsaf het smalle graspad in. Links van je zie je de Ganzenpoel al liggen. De Ganzenpoel is één van de veenplassen in het Drents-Friese Wold. De plassen zijn ontstaan in de ijstijd toen het ijs keien en leem naar dit gebied schoof. Toen het ijs smolt kon het water niet goed wegzakken door de leemachtige grond en zo ontstonden deze vennen.

Aan het eind van het pad kom je uit op een fietspad. Ga hier rechtsaf over het veerooster en steek meteen linksaf het smalle heide-zandpaadje in. Op de driesprong ga je linksaf een breder zandpad op. Loop door het klaphek en volg het pad rechtdoor. Aan je linkerhand heb je opnieuw een mooi uitzicht op de Ganzenpoel. Steek aan het eind het fietspad over. Aan je linkerhand zie je weer de Ganzenpoel liggen. Het is de moeite waard om er even wat dichter naar toe te lopen.

Sla rechtsaf op het graspad en ga dan linksaf het zandpad op. Je ziet hier ook de rood-gele vlaggen van het Drenthepad.

Langs de Meeuwenplas naar het Aekingerzand

Ga bij de driesprong rechtdoor het graspad op. Je loopt door een mooi heideveld met grassen en jonge dennenbomen. Er zijn hier veel kleuren te zien. Het frisse groen van de jonge dennen, vergeelde grassen, grijsgeel zand en zo goed als uitgebloeide paarse heide. Aan je linkerhand kijk je nog steeds uit over de Ganzenpoel.

Bij de driesprong sla je rechtsaf het smalle paadje tussen twee boomstronken in. Aan het eind sla je bij de T-splitsing linksaf. Je loopt door een houten hek het begrazingsgebied binnen.

Let op!
Honden zijn op dit gedeelte van de wandeling niet welkom tussen 1 maart en 1 september. Ook niet aan de lijn.

Achter het houten hek staat een bankje voor wie toe is aan een kleine pauze. Sla rechtsaf het klinkerpad op (De Stoevert).

Op een groot kruispunt van vier wegen sla je linksaf. Je neemt hier niet het meest linkse pad, maar het pad tussen de bomen in. Steek het mountainbikepad over en vervolg het brede bospad rechtdoor. Dit pad loopt links naast het mountainbikepad. Het pad is hier en daar wat drassig. Het mooie van dit vochtige gebied is dat alle stronken en ook boomstammen en zelfs takken op de grond met groene mossen en paddenstoelen bedekt zijn.

Mos

Ga aan het eind van het kruispunt linksaf. Je loopt nu langs de Meeuwenpoel, maar deze is vanaf dit pad eigenlijk niet goed te zien. Wel zagen wij onderweg een enorme zwerm spreeuwen in de dode bomen langs dit pad. Een prachtig gezicht. De spreeuwen komen in het najaar vanuit Noord- en Midden-Europa naar onze omgeving. Als de spreeuwen opvliegen golven ze prachtig rond in de lucht.

Ga bij het kruispunt rechtsaf. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht over het gebied. Sla bij het eerste pad linksaf het fietspad op. Hier staat een picknickbank en ook een groot informatiebord over het Aekingerzand. In dit gebied kun je vanaf het voorjaar de tapuit, de boomleeuwerik en de nachtzwaluw vinden, maar in deze tijd van het jaar overwinteren ze in Afrika. Links van het fietspad kijk je uit over heide en rechts van het fietspad groeien allemaal jonge berken. Berken zijn de eerste bomen die verschijnen als je de natuur zijn gang laat gaan en de heide niet zou laten begrazen.

Uitkijktoren

Het fietspad ligt precies op de grens van Friesland en Drenthe. Je loopt langs een waterpeilmeter en daarna zie je de uitkijktoren van het Aekingerzand liggen. De uitkijktoren staat nèt over de grens van Friesland. Vlak voor de toren loop je langs de zwart-witte provinciepaal. Het is de moeite waard om de toren even te beklimmen. Je hebt een prachtig uitzicht over dit bijzondere gebied. De toren is overigens in 1995 gebouwd door leerlingen van het Bijzonder Jeugdwerk Aekinga uit Appelscha. Bij de toren is ook een gedenkplaat te zien voor de familie Lezer, een Joods gezin die in dit gebied ondergedoken heeft gezeten.

Bij de T-splitsing bij de uitkijktoren sla je linksaf.  Ga het graspad rechts naast het fietspad op. Dit graspad gaat rechtdoor, terwijl het fietspad naar links afbuigt.

De Grenspoel

Je ziet nu een tweede grote veenplas liggen: de Grenspoel. Dit prachtige ven ligt op de grens van Drenthe en Friesland. De helft van het ven hoort dus nog bij de gemeente Westerveld. Het ven ligt aan de rand van het Aekingerzand, een groot stuifzandgebied. Als je onderlangs het ven loopt, loop je nog door Drenthe. Wij gaan bovenlangs lopen en maken dus een klein bochtje door Friesland, waarna we al snel Drenthe weer insteken.

Sla dus rechtsaf om de poel en hou de poel aan je linkerhand. Blijf het pad langs de poel volgen. Het uitzicht over de poel is fantastisch, maar ook aan de rechterkant zijn er een aantal mooie doorkijkjes naar het stuifzand. Naast het stuifzand ligt het beekdal van de Vledder Aa.

De Kale Duinen

Het stuifzandgebied is door Staatsbosbeer in de afgelopen jaren hersteld. Doordat er teveel bomen stonden kreeg de wind te weinig vat op het zand. Door het kappen van bomen kan het zand nu weer vrijuit stuiven. Het Aekingerzand wordt in deze omgeving ook wel ‘De Kale Duinen’ genoemd. De wind blaast het zand van deze kale duinen alle kanten op en daarom ziet het gebied er steeds weer net een beetje anders uit.

Bij het bankje vervolg je het pad rechtdoor. Negeer een zijpad rechts en blijf het zandpad rechtdoor volgen. Het pad maakt een flauwe bocht naar links. Negeer verderop een zijpad rechts en volg het pad mee met een flauwe bocht naar links.

Steek aan het eind van pad het fietspad over en vervolg je weg rechtdoor het zandpad op. Neem de afslag naar links vlak voor de bosrand. Het pad maakt een bocht naar rechts (rechtdoor is een vogelrustgebied). Ook hier zie je weer veel berkjes die de heide als het ware ‘overnemen’. Ga aan het eind van de weg bij de T-splitsing linksaf. Aan je linkerhand zie je in de verte de uitkijktoren weer staan. Neem het eerste pad rechtsaf, nèt na het bord van Staatsbosbeheer met informatie over de werkzaamheden in dit gebied.

De weg terug

Blijf bij de splitsing het pad volgen met de bocht naar links. Je loopt nu een klein stukje over een pad waar mountainbikers fietsen. Ga dus aan de kant als ze er aan komen.

Sla bij de T-splitsing rechtsaf. Ga bij het kruispunt voor het veerooster linksaf. Ga aan het einde van de weg rechtsaf de klinkerweg op. Je loopt nu weer tussen de vennen bij de Ganzenpoel door. Na het houten hek kom je terug bij de auto.

Jolanda de Vries
Jolanda de Vries woont samen met haar man en hun jongste zoon in Vledder. De oudste is een paar jaar geleden uitgevlogen naar een studentenhuis in Groningen. Jolanda groeide op in Westerveld, indertijd nog gemeente Vledder. Tijdens haar studie is ze in Zwolle gaan wonen. Hoewel ze jarenlang genoten van het leven in een stad, merkten ze dat ze op hun vrije dagen vaak naar Drenthe trokken. Voor familiebezoek, maar ook voor de rust en de natuur. Ze misten de charme van het leven in een dorpsgemeenschap. Ze verhuisden terug naar Westerveld, waar ze inmiddels al weer ruim 15 jaar met veel plezier wonen. In haar vrije tijd wandelt Jolanda graag door de mooie bossen en heidevelden van Drenthe. Haar wandeltips deelt ze graag met de bezoekers van InWesterveld online.

Deel dit artikel

NIEUW

MAANDELIJKS EEN ONLINE MAGAZINE

Ontvang maandelijks ons eMagazine in je mailbox met de nieuwste items uit eigen regio.