Zuiderbos en Boschoord wandeling

Zuiderbos en Boschoord – Wandelen met Jolanda

Wandelen is populairder dan ooit en in De Nationale Parken kan het erg druk
zijn. Wil je een rustige, maar stevige wandeling? Jolanda neemt je mee naar
het Zuiderbos, langs twee grafheuvels met de naam De Generaal en de
Majoor, door het bos en over de ‘open vlakte’ van Boschoord.

Start- en eindpunt: Parkeerplaats op de dagcamping Vledderhof (Storklaan Vledder)
Afstand: 7,2 kilometer

Door het Zuiderbos

Steek vanaf de parkeerplaats de Storklaan over en ga aan de overkant door het houten hekje het natuurgebied in. Dit gedeelte van Boschoord heet het Zuiderbos. Er zijn hier in de afgelopen jaren grote stukken naaldbos gekapt en er is een mooi natuurgebied ontstaan. Ook de komende jaren gaat de Maatschappij van Weldadigheid hier samen met Bosgroep Noord Oost Nederland en Landschapsbeheer Drenthe veel werkzaamheden verrichten om de natuur hier verder te ontwikkelen en kwetsbare dieren zoals de kamsalamander te beschermen.

Loop over het slingerpaadje naar de overkant van het veld en ga daar door het houten hekje. Je staat nu op wandelknooppunt 2. Ga rechtdoor in de richting van knooppunt 8. Dit is een smal paadje met aan beide zijden dichte begroeiing en veel jonge boompjes. Ga op het kruispunt met een breder zandpad rechtdoor en vervolg je weg over het smalle paadje.

De Generaal en de Majoor

Je komt langs een houten wegwijzer waarop ‘Grafheuvels’ staat. Hier kun je even rechtsaf steken om een kijkje te nemen bij twee oude grafheuvels. De grafheuvels zijn gemaakt in de Bronstijd zo’n 1000 tot 500 jaar voor Christus. In de volksmond worden ze ‘De Generaal’ en ‘De Majoor’ genoemd. Het kan zo zijn dat dat de namen zijn ontstaan in de periode dat de Maatschappij van Weldadigheid in deze regio haar landbouwkoloniën stichtte. Generaal van den Bosch was de oprichter van de Maatschappij van Weldadigheid en Majoor van Swieten schonk de Maatschappij een grote som geld voor de bouw van de Tuinbouwschool en de Boschbouwschool in Frederiksoord.

Het pad naar de grafheuvels is flink begroeid en ook de Generaal en de Majoor liggen wat in het groen verscholen. Toch is dit stukje geschiedenis een kijkje waard. Om het pad te vervolgen moet je terug lopen naar de wegwijzer.

Langs de open vlakte

Sla als je terug bent bij de wegwijzer rechtsaf en vervolg het pad waar je over liep. Aan het eind van de weg sla je rechtsaf. Je volgt de bruine pijl van het wandelnetwerk. Aan je linkerhand heb je een prachtig uitzicht over de open vlakte. Deze open vlaktes zie je in dit wandelgebied veel. Door het kappen van bomen is een steeds mooier natuurgebied ontstaan met lage begroeiing, vennen en heide. Vrijwilligers houden het gebied vrij van onder andere kleine berken en sparren om op die manier de heide de kans te geven om terug te keren.

Ga aan het einde van het pad bij de T-splitsing rechtsaf en sla meteen weer linksaf over het graspad langs de afrastering. Hier zie je vaak schapen grazen. Dat is belangrijk om de heide in stand te houden. Grassen, met name het pijpenstrootje, krijgen door het neerdwarrelen van stikstof steeds meer kans om de heide te overwoekeren.

Door het productiebos

Het pad loopt door een stuk productiebos. Dit gebied bestond lange tijd uit nog veel meer productiebos. De grond was eigendom van de Maatschappij van Weldadigheid en werd aangekocht om landbouwkoloniën te stichten. Toen de grond hier niet geschikt voor bleek te zijn, zijn grote hoeveelheden naaldbomen geplant. Productiebossen kun je herkennen door de strakke structuur. De bomen staan in rijen, de paden zijn recht. Alle bomen zijn van dezelfde soort en van dezelfde leeftijd.

Ga bij het kruispunt linksaf en ga bij het volgende kruispunt rechtdoor. Je blijft alsmaar rechtdoor lopen en volgt de pijlen van het wandelnetwerk richting knooppunt 8. Bij knooppunt 8 ga je rechtsaf in de richting van knooppunt 7. Het bos is hier wat meer gemengd en oogt iets natuurlijker. Negeer een zijpaadje rechts en volg de pijlen van het wandelnetwerk met de bocht mee naar links. Dit pad loopt prachtig tussen twee open vlaktes door. Je ziet vennetjes, heide en stukken vergraste heide. Aan het einde van het pad sla je bij de T-splitsing rechtsaf.

Aan je linkerhand zie je een groot maisveld. Aan het eind van het maisveld negeer je het MTB-pad aan je rechterhand en loop je langs de houten slagboom. Je komt uit bij knooppunt 7. Hier ga je rechtdoor en loop je het smalle bospaadje op in de richting van knooppunt 35. Je ziet hier bordje dat je Landgoed Bosschoord inloopt.

Let op:
Laat je niet in de war brengen door de pijl van het wandelnetwerk naar knooppunt 35. Die is naar onze mening wat onduidelijk. Je moet dus eerst gewoon rechtdoor lopen over het kleine paadje. Je komt vanzelf bij knooppunt 35 uit.

Gemengd bos

Je loopt nu een stukje door gemengd bos. Je ziet hier zowel loofbomen als naaldbomen als struiken. Er zijn grote bomen, kleine bomen, jonge bomen en oudere bomen. In de documentaire The Hidden Life of Trees is te zien hoe bomen voor elkaar zorgen in gemengde, meer natuurlijke bossen. Er wordt niet gesproken over oude en jonge bomen, maar over moeders en kinderen. Interessant is dat de moeder hun kinderen ‘zogen’ met suikerwater via hun eigen wortels. Jonge boompjes in een natuurlijk bos groeien weliswaar veel langzamer dan in aangeplant bos, maar worden uiteindelijk wel sterker.

In een natuurlijk bos zie je dat dode omgevallen bomen blijven liggen. Dat is niet alleen belangrijk voor insecten. Ook voor de bomen zitten daar voedingsstoffen in opgeslagen. Bomen krijgen die stoffen binnen via de schimmeldraden van paddenstoelen.

Bomen zorgen ook op een andere manier voor elkaar. Bomen ‘voelen’ het als aan hun blaadjes of hun wortels geknabbeld wordt. De boom gaat dan ‘bittere tegenstoffen’ maken die ervoor zorgen dat de blaadjes of wortels niet meer lekker smaken. Via de kruin van de boom worden tegelijkertijd geur signalen afgegeven naar de bomen in de buurt. Deze bomen gaan uit voorzorg ook vast tegenstoffen maken, zodat ook hun blaadjes en wortels vies gaan smaken en zo beschermd blijven tegen vreterij. Het is de moeite waard om deze documentaire eens te gaan bekijken!

Op weg naar het ven

Je komt uit op de T-splitsing van knooppunt 35. Ga hier rechtsaf in de richting van knooppunt 33. Ga na de houten slagboom linksaf het brede zandpad op. De bruine pijl van het wandelnetwerk gaat hier rechtdoor. Je verlaat hier dus even het wandelnetwerk. Je komt uit bij een T-splitsing op de Jongkind Conincklaan. Steek het fietspad over en sla linksaf op het brede zandpad naast het fietspad. Na het huis op nummer 1 zie je aan je rechterhand een groen elektriciteitskastje. Ga meteen na dit kastje rechtsaf het graspad op.

Loop naar de houten slagboom en loop alsmaar rechtdoor. Het gras is hier momenteel erg hoog en het pad is soms lastig te zien. Blijf gewoon rechtdoor lopen. Je komt verderop uit op een T-splitsing. Ga hier rechtsaf. Bij de volgende T-splitsing ga je linksaf. Je komt op een kruispunt. Hier moet je rechtdoor lopen, maar sla hier eerst even linksaf voor een prachtig uitzicht over een groot ven in het bos. Echt even doen! Het ven ligt prachtig in het bos en is vrij onbekend. Loop terug naar het kruispunt en ga hier linksaf. (Als je niet bent afgeslagen naar het ven, loop je dus rechtdoor)

Om het ven

Je komt op een kruispunt van paden. Hier ga je linksaf. Je loopt nu een rondje om het ven, maar dat kun je op de meeste stukken niet zien. Blijf het pad alsmaar rechtdoor volgen en negeer twee zijpaden aan de rechterkant. Een stuk verderop zie je aan je linkerhand een mooi vlonderpad dat langs het ven loopt. Het pad is gebouwd voor MTB-ers, maar is op dit moment afgesloten voor zowel fietsers als wandelaars. Als je even verder doorloopt zie je alsnog een mooi doorkijkje naar het ven.

Aan het eind van het pad ga je bij de T-splitsing naar rechts. Het bos is hier weer wat meer gemengd bos. Op het kruispunt bij knooppunt 38 zie je een picknickbank staan die is neergezet ter nagedachtenis aan ‘Anne’. Hij was een geliefde en actieve dorpeling uit Vledder en was vrijwilliger bij de Wampex en de brandweer. Een mooie plek voor een pauze.

Op het kruispunt van knooppunt 38 (voor de picknickbank dus) sla je linksaf in de richting van knooppunt 37. Als je goed kijkt zie je even verderop aan je rechterhand een dode boom, waarvan de stam vol zit met spechtengaten. Jonge spechten zul je er in deze tijd niet meer in horen, maar het is alsnog een mooi gezicht!

Op de driesprong bij knooppunt 37 sla je rechtsaf in de richting van knooppunt 06. Het pad loopt langs een (droge) sloot. Volg het pad met de bocht mee naar links. Meteen daarna buigt het pad (en de sloot) af naar rechts. Hier loop je zelf rechtdoor. Loop rechtdoor tot het einde van het pad. De laatste meter van het pad zijn wat begroeid, maar je komt uit op de Jongkind Conincklaan.

Steek het zandpad en fietspad over en steek het graspad bij de slagboom in. Loop bij het kruispunt rechtdoor en sla aan het einde van het pad bij de T splitsing linksaf. Ga meteen bij het eerste pad naar rechts. Negeer een zijweg links en sla daarna bij de volgende afslag over de sloot naar rechts. Je ziet hier ook een bruine pijl van het wandelnetwerk.

Ga aan het eind van het pad bij de T-splitsing naar links. Je loopt nu langs een weide, die prachtig tussen de bomen verscholen ligt. Hier heb je een grote kans om reeën en roofvogels te spotten, zeker in de vroege avond. Neem de eerste afslag naar links. Je volgt hier dus de pijl van het wandelnetwerk. Negeer een zijpad links en sla aan het eind bij de T-splitsing rechtsaf.

Terug bij de ‘open vlakte’ en langs ‘het natte veld’

Je bent nu weer terug bij de ‘open vlaktes’. Je kijkt uit over een prachtig veld met een klein ven waar op dit moment bloeiend veenpluis langs de kant staat. Ook de dopheide staat al volop in bloei met zachtroze bloemetjes. Negeer een zijweg aan je rechterhand en sla bij de T-splitsing linksaf. Je loopt langs een afrastering waar heideschapen grazen. Sla aan het einde van het pad rechtsaf (dus niet over het veerooster aan je linkerhand). Negeer een zijpad aan je rechterhand. Je komt uit bij een prachtig stuk natuur. Hier is een groot gebied ‘onder water’ gezet. Overal zie je hoge grassen en bomen boven het water uitsteken. Sommige stukken land vallen (deels) droog en op deze drassige stukken zie je erg veel vogels. Het uitzicht is hier echt prachtig.

Aan je rechterhand zie je hier een MTB-paadje, maar daar loop je niet naar toe. Je slaat linksaf over het veerooster/ door het houten hek en loopt verder over een smal zandpaadje. Hier grazen de schapen vrij rond, dus houd honden aan de lijn. Aan het eind van het paadje sla je linksaf en loop je verder langs de afrastering over een breed zandpad. Negeer twee zijpaden links en steek het veerooster over. Sla hierna rechtsaf. Als je even verder loopt zie je aan je linkerhand een MTB-pad. Sla hier tegenover rechtsaf over het veerooster. Je slingert zo terug richting de parkeerplaats. Aan het eind van het pad verlaat je het gebied over het veerooster. Sla linksaf de Storklaan op. Aan je rechterhand zie je de parkeerplaats weer.

Tip:
Vanuit de Parkeerplaats op de dagcamping Vledderhof kun je ook een bestaande route lopen langs de Vledderhof. De wandeling is ongeveer 4 km en is uitgezet met paarse paaltjes.

Jolanda de Vries
Jolanda de Vries woont samen met haar man en hun jongste zoon in Vledder. De oudste is een paar jaar geleden uitgevlogen naar een studentenhuis in Groningen. Jolanda groeide op in Westerveld, indertijd nog gemeente Vledder. Tijdens haar studie is ze in Zwolle gaan wonen. Hoewel ze jarenlang genoten van het leven in een stad, merkten ze dat ze op hun vrije dagen vaak naar Drenthe trokken. Voor familiebezoek, maar ook voor de rust en de natuur. Ze misten de charme van het leven in een dorpsgemeenschap. Ze verhuisden terug naar Westerveld, waar ze inmiddels al weer ruim 15 jaar met veel plezier wonen. In haar vrije tijd wandelt Jolanda graag door de mooie bossen en heidevelden van Drenthe. Haar wandeltips deelt ze graag met de bezoekers van InWesterveld online.

Deel dit artikel

NIEUW

MAANDELIJKS EEN ONLINE MAGAZINE

Ontvang maandelijks ons eMagazine in je mailbox met de nieuwste items uit eigen regio.