Leggelderveld Wandeltip van Jolanda

Leggelderveld en het Blauwe Meer – Wandelen met Jolanda

Wandelen is populairder dan ooit en in De Nationale Parken kan het erg druk zijn. Wil je een rustige, maar stevige wandeling? Jolanda neemt je mee naar het verrassend mooie Leggelderveld en het Blauwe Meer. Genieten!

Start- en eindpunt: Ingang Leggelderveld aan De Vorrelvenen in Dwingeloo (kleine P links naast de weg tussen huisnummer 4 en 6)
Afstand: 5,4 kilometer

Let op:
Er zijn twee ingangen voor het Leggelderveld aan De Vorrelvenen. Voor deze wandeling kies je de eerste ingang, gezien vanuit de kant van Dieverbrug

Langs Geeuwenbrug

Om bij het startpunt van de wandeling op de Vorrelvenen te komen rijd je met de auto over de mooie blauw-witte ophaalbrug van Geeuwenbrug. De brug heette vroeger Krommevoordschebrug. In de 17e eeuw stroomde hier nog maar een smal ‘krom’ beekje dat gebruikt werd voor de afvoer van turf. Ter hoogte van de huidige brug was een ‘voorde’, ofwel een doorwaardbare plaats in de beek. Veel turfschippers raakten met hun bootjes bekneld in de bocht van de beek door de onregelmatige waterstand en de grillige loop van de beek. Dit zorgde voor ruzies tussen de turfschippers. De beek werd uiteindelijk vervangen door een kanaal. Er kwam een ‘Geeuw’, ofwel een draaikom voor de schepen. De naam Krommevoordschebrug maakte daarna langzaam plaats voor Geeuwenbrug. Het dorp zelf ontstond vanaf 1850 toen er steeds meer plaggenhutten langs het kanaal werden gebouwd. De bewoners waren arm. Als de klokken werden geluid in verband met een overlijden en de inwoners van Dwingeloo niet wisten wie dat was, dan zeiden ze: ’t Zal wel iene uut ’t Leggelderveld wezen’. De plaggenhutten maakten plaats voor mooie karakteristieke huizen en het is een plezier om langs het kanaal te rijden. De oude brugwachterswoning op nummer 10 staat op de lijst van gemeentelijke monumenten.

Tip:
Bij de Venesluis is in de voormalige sluiswachterswoning een bezoekerscentrum ingericht. Hier kun je nog meer informatie vinden over de geschiedenis van de Drentse Hoofdvaart.

Op weg naar het Leggelderveld

Steek vanaf de parkeerplaats op De Vorrelvenen linksaf het bospad in en loop over het wildrooster. Loop alsmaar rechtdoor en negeer even verderop een klein bospaadje aan je rechterhand.  Loop rechtdoor naar het Leggelderveld. Het Leggelderveld is vernoemd naar het nabij gelegen dorp Leggeloo. Het is een wat onbekender, maar heel mooi natuurgebied met droge en natte heide en veengronden. Er groeien hier bijzondere planten zoals veenpluis en klokjesgentiaan. De heidebrem staat op dit moment prachtig felgeel in bloei. De hoogteverschillen in het gebied zijn ontstaan door zandverstuivingen en door het steken van turf zijn veenputten en vennen ontstaan.

Televisietoren van Smilde

Volg het pad langs het open veld rechtdoor. Even verderop kun je aan je rechterhand de televisietoren van Smilde zien. De toren zelf ligt net buiten de gemeente Westerveld, maar is ook in Westerveld bij iedereen een begrip. De toren is met zijn 303 meter de hoogste in het noorden van Nederland en voorziet een groot gedeelte van de provincie van radio en televisie. De toren werd op 19 december 1959 in gebruik genomen. De inwoners van Drenthe konden toen kijken naar de eerste aflevering van ‘In de Hoofdrol’ van Mies Bouwman. Oorspronkelijk zou de toren overigens dichter bij Appelscha worden geplaatst, maar de Rijksluchtvaartdienst wilde dit niet in verband met de aanvliegroute naar Eelde en Hamburg. Op 15 juli 2011 brak er brand uit en stortte een deel van de toren in. Dit had impact op de ontvangst van televisie en radio in het hele land. Veel mensen zullen zich deze brand nog wel kunnen herinneren.

Verder door het Leggelderveld

Ga op het kruispunt rechtsaf. Je komt bij een T-splitsing. Hier zie je een bord waarop staat: ‘Welkom in de kraamkamer van moeder natuur’. Er broeden hier veel jonge dieren, vandaar dat honden aan de lijn moeten blijven. Je slaat op deze T-splitsing rechtsaf. Je loopt langs een groot ven aan je linkerhand. Het uitzicht is hier verrassend mooi. In deze tijd van het jaar bloeit ook het veenpluis met witte pluizige wattenbollen. Ook zie je veel libellen vliegen en heb je een grote kans op een prachtig kikkerconcert.

Even verderop loop je langs drie dikke houten palen. Negeer hier de afslag naar rechts, maar loop naar het houten klaphek. Ga door het klaphek vervolg je weg rechtdoor.

Let op:
De veengrond kan in dit gedeelte van de wandeling erg drassig zijn en daarom is dit gedeelte van de  wandeling minder geschikt voor in de winter

Aan het einde van de weg ga je bij de T-splitsing naar rechts. Neem daarna de eerste zijweg linksaf. Aan het einde van het pad sla je even rechtsaf op het smalle schelpen-fietspaadje. Vanaf daar sla je  meteen weer linksaf.

Het Blauwe Meer

Je loopt nu tussen het Blauwe Meer en de Achterste Plas door.  Beide plassen zijn ontstaan uit zandwinning voor een kalkzandsteenfabriek. In 1905 is de fabriek gestart met de zandwinning. Kalksteen was indertijd een beter product dan baksteen.

Je volgt vanaf hier het pad om het Blauwe Meer. De ligging van het meer is prachtig, omdat het helemaal omringd is met bos. De blauwe kleur van het meer is ontstaan door het mineraal glaucociet dat in het zand zit. Het mineraal heeft een diepgroene kleur. Bij helder weer met veel zon kleurt het water daardoor fel blauw. Op bewolkte dagen is de kleur meer groen.

Uitzichtpunt bij de zandafgraving

Waar het pad naar rechts buigt, loop je even rechtdoor (omhoog) naar het uitzichtpunt. Je kunt de zandafgraving vanaf hier goed zien en er staat een informatiebord over de zandwinning. Bij de houten hekken van het uitzichtpunt steek je via het smalle zandpaadje rechts weer naar beneden terug naar het pad langs het meer. Je slaat linksaf en vervolgt het pad langs het water. Het pad is erg heuvelachtig en daardoor leuk om te lopen. Ook voor kinderen is dit stuk van het pad heel avontuurlijk. Het uitzicht op het meer is langs het hele pad prachtig en rondom het meer is het altijd levendig. Regelmatig zie je hier ook jonge stelletjes op een kleedje aan de waterkant zitten.

Op het kruispunt van paden kun je rechtdoor lopen of het pad dichter langs het water volgen. Beide paden komen op hetzelfde punt uit, maar het pad langs het water is het mooist. Je komt langs beide paden uit bij het hoge hek van de ingang van het strandje. Hier ga je niet doorheen, maar je neemt hier het pad links van het strand  en loopt tussen twee hoge hekken door. Negeer even verderop, waar de dubbele hekken ophouden, een pad naar rechts en daarna nog een klein slingerpaadje naar rechts. Bij de T-splitsing negeer je het pad naar links en buig je met het pad mee naar rechts. Blijf het pad rechtdoor volgen. Op het kruispunt bij knooppunt 09 ga je rechtdoor in de richting van knooppunt 82. Negeer de afslag rechts en even verderop een klein paadje naar rechts. Je komt nu aan bij knooppunt 82 bij de Parkeerplaats van het Blauwe Meer.

Terug naar het Leggelderveld

Sla bij knooppunt 82 rechtsaf richting knooppunt 04. Je loopt een stukje over een schelpenpaadje waar je ook fietsers kunt tegenkomen. Op de splitsing bij fietsknooppunt 72 (met de groene cirkel) sla je linksaf in de richting van het weiland. Je volgt dus gewoon de bruine pijl van het wandelnetwerk. Volg het pad mee naar rechts langs het weiland. Je komt uit op een asfaltweg. Ga hier rechtsaf en sla meteen weer linksaf.

Volg een stuk verderop het pad met de bocht mee naar rechts (zie bruine pijl van het wandelnetwerk) en ga door het houten hek aan je rechterhand het Leggelderveld weer in.

Geniet nog even van het prachtige uitzicht over de heide en sla bij de splitsing bij het paaltje met de bruine pijl linksaf het bos weer in. Het pad loopt hier vrij stijl naar benden. Loop door het houten hek rechtdoor. Je komt nu weer uit op de Vorrelvenen, maar nu sta je bij de tweede ingang naar het Leggelderveld. Sla rechtsaf en loop door de berm terug naar je auto.

Geschiedenis in het Veld

Je komt langs een informatiebord waar ‘Geschiedenis in het Veld’ op staat. Er is te lezen dat je hier restanten van de Duitse Verdedigingslinie kunt zien. Deze verdedigingslinie heette de Frieslandlinie en bestond uit zigzagvormige loopgraven en een tankgracht. Een tankgracht is een diepe, brede gracht (met of zonder water) met steile oevers, zodat het voor tanks en pantservoertuigen onmogelijk is om over te steken.

Tip:
Als je een kortere wandeling wilt maken kun je je auto parkeren bij het Blauwe Meer. Vanuit hier is er een uitgezette route met gele pijltje om het meer van een kleine 3 kilometer.

Jolanda de Vries
Jolanda de Vries woont samen met haar man en hun jongste zoon in Vledder. De oudste is een paar jaar geleden uitgevlogen. Jolanda groeide op in Westerveld, indertijd nog gemeente Vledder. Tijdens haar studie is ze in Zwolle gaan wonen. Hoewel ze jarenlang genoten van het leven in een stad, merkten ze dat ze op hun vrije dagen vaak naar Drenthe trokken. Voor familiebezoek, maar ook voor de rust en de natuur. Ze misten de charme van het leven in een dorpsgemeenschap. Ze verhuisden terug naar Westerveld, waar ze inmiddels al weer ruim 15 jaar met veel plezier wonen. In haar vrije tijd wandelt Jolanda graag door de mooie bossen en heidevelden van Drenthe. Haar wandeltips deelt ze graag met de bezoekers van InWesterveld online.

Deel dit artikel

NIEUW

MAANDELIJKS EEN ONLINE MAGAZINE

Ontvang maandelijks ons eMagazine in je mailbox met de nieuwste items uit eigen regio.