Domineespaadje en het Uffelter Binnenveld

Uffelter Binnenveld – Wandelen met Jolanda

Wandelen is populairder dan ooit en in De Nationale Parken kan het erg druk zijn. Wil je een rustige, maar stevige wandeling? Jolanda neemt je mee over het Domineespaadje, door een poort van Lindebomen en via het Meeuwenveen naar het Uffelter Binnenveld. Genieten!

Start- en eindpunt: Parkeerplaats naast de Clemenskerk in Havelte (Kerkstraat)
Afstand: 6,3 kilometer

De Clemenskerk

De wandeling start bij de Clemenskerk. Deze kerk is al heel oud. Al in 1310 werd hier een (Romaanse) kapel gebouwd. Ook in de eeuwen daarvoor stond op dezelfde plaats al een eenvoudige kapel van hout en keien waar de mensen samen kwamen om te offeren. De toren werd er 100 jaar later naast gebouwd. Je kunt je afvragen waarom de kerk buiten het dorp is geplaatst, maar het antwoord is dat het dorp er toen nog helemaal niet was! De plaats voor de kerk is zo gekozen, omdat hier van oudsher al een heilige plaats was. De mensen waren dus al gewend om naar deze plaats toe te komen.

Clemenskerk

Chamadron
Vanuit de toren van de kerk is een paar keer per jaar een uniek muziekinstrument te horen: Het chamadron. Het bestaat uit koperen trompetten die door de gaten van de toren naar buiten worden gestoken als het chamadron bespeeld wordt. Zo’n uniek mini-concert in Westerveld moet je een keer gehoord hebben!
Voor meer informatie en voor de speeldata kun je kijken op www.chamadron.nl

Over het Domineespaadje

Loop vanaf de parkeerplaats naast de kerk de Kerklaan verder in. Tegenover de begraafplaats ga je linksaf door de houten hekjes. Je komt nu op het Domineespaadje. Dit paadje dateert al uit 1672. Het paadje is de verbinding tussen de ‘Wheem’, ofwel de pastorie, en de Clemenskerk. De predikant kon over dit paadje iedere dag vanuit zijn huis naar de kerk lopen. In de Tweede Wereldoorlog mocht het paadje niet meer gebruikt worden, omdat er Duitse telefoonkabels lagen. Ook daarna werd het paadje niet meer gebruikt. Pas in de jaren 90 is het paadje weer in ere hersteld.

Halverwege het Domineespaadje kom je bij een houten hekje en een asfaltweg. De wandeling gaat straks op dit punt linksaf (zandweg met fietspad), maar we lopen eerst het Domineespaadje even helemaal uit en komen dan terug bij dit punt. Aan het einde van het paadje kom je namelijk uit bij de pastorie. Voor de pastorie staat een heel bijzondere lindeboom, waar je doorheen kunt lopen!

Door de poort van Lindebomen

Steek de asfaltweg over en vervolg je weg over het Dominees Paadje. Je komt langs een grote kikkerpoel. Rond mei en juni kun je hier veel kikkers horen kwaken, omdat het dan paartijd is. Kikkers kwaken om vrouwtjes te lokken. Je komt langs een tweede houten hekje en een zandpad. Aan de overkant zie je het openluchttheater De Speulkoele.

Het Domineespaadje loopt aan de overkant nog een klein stukje verder. Let op dat je niet het paadje naast het theater neemt, maar het smalle bospaadje rechts daarvan. Je komt nu bij de bijzondere poort door de Lindeboom. Eigenlijk zijn het twee lindebomen die naar elkaar zijn toegegroeid. Als je door de boom loopt zie je het rode dak van de pastorie. De poort door de boom was vanuit de pastorie gezien dus als het ware een toegangspoort naar het domineespaadje.

Loop nu dezelfde weg terug over het Domineespaadje tot je weer bij de asfaltweg bent. Steek over en sla rechtsaf het zandpad op met het fietspad ernaast.

Door het Meeuwenveen

Sla meteen bij het eerste pad rechtsaf het bos in. Je loopt nu een natuurreservaat in met de naam Het Meeuwenveen. Dit gebied was in de Tweede Wereldoorlog een barakkenkamp voor Duitse Luftwaffesoldaten en vliegeniers. Nu is er in het Meeuwenveen een gebouwencomplex waar trainingen worden gegeven.

Bij de driesprong ga je linksaf. Sla daarna bij de T-splitsing weer linksaf. Er is meteen weer een afslag naar rechts, maar die negeer je. Je loopt dus alsmaar rechtdoor. Aan het eind van het pad kom je bij een weiland. Bij deze T-splitsing sla je rechtsaf. Loop alsmaar rechtdoor langs het weiland en negeer drie keer een zijpad naar rechts. Aan het eind van het pad kom je uit op een asfaltweg. Ga hier linksaf en sla meteen rechtsaf door het houten hek.

Het Uffelter Binnenveld

Vanaf hier volg je de uitgezette route met de paarse koppen van het Drentse Landschap door het prachtige Uffelter Binnenveld.

Let op
Honden zijn in dit natuurgebied niet toegestaan, ook niet aan de lijn!

Op het bord bij de ingang van het natuurgebied is te lezen dat de term ‘binnenveld’ wordt gebruikt voor een heidegebied (natuurgebied) dat helemaal is omsloten door cultuurlandschap. Cultuurlandschappen zijn gevormd door mensen. Je moet dan denken aan weidegronden, akkers, dorpen en wegen. Het Uffelter Binnenveld is van oudsher helemaal omsloten door landbouwgrond.

Volg het pad rechtdoor en geniet van het uitzicht over de heide en de vele kleine vennen. In dit gebied grazen Schotse Hooglanders en schapen. Ook kun je zeldzame dieren en vogels tegenkomen, zoals de fel geel-zwart gekleurde Wielewaal. Begin mei keren ze terug vanuit hun overwinteringsplaats in Afrika.

Bij de splitsing volg je de paarse paaltjes naar links. (Aan je rechterhand zie je de paal van knooppunt 85 met een paarse kop, maar daar kom je op de terugweg langs).

Onderweg zie je verschillende sporen uit de Tweede Wereldoorlog. Je komt langs een bomkrater en je komt resten tegen van bunkers en loopgraven. Je ziet nog trappetjes en stukken beton. De bunkers speelden een rol bij de verdediging van het vliegveld dat door de Duitsers op de Havelterberg werd gebouwd. Nu herbergen ze padden, kikkers en salamanders.

Bij knooppunt 84 sla je rechtsaf richting knooppunt 83. Op dit stuk van de route zie je regelmatig schapen grazen. Bij het bankje volg je het pad naar links. Hier zie je goed hoeveel hoogteverschillen er in dit gebied zijn. De hoogteverschillen zijn ontstaan in de laatste IJstijd onder invloed van grote zandstormen.

Bij het volgende bankje volg je de paarse paaltjes naar rechts. Steek aan het eind van het pad het wildrooster over en ga bij knooppunt 83 rechtsaf. Even verderop sla je door de houten hekjes opnieuw rechtsaf en loop je over het wildrooster het natuurgebied weer in.

Negeer een zijpad links. Je komt weer langs een bankje met een prachtig uitzicht over de weilanden en over de heide. Bij knooppunt 85 sla je linksaf. Hier ben je op de heenweg ook langs gekomen.

Je loopt nu terug naar de ingang van het Uffelter Binnenveld. Sla bij de asfaltweg linksaf en steek bij het bankje rechtsaf het Meeuwenveenbosje weer in.

Terug over het Schipperskamppad

Loop alsmaar rechtdoor en negeer drie keer een afslag naar links. Je loopt nu nog dezelfde route als de heenweg. Bij de vierde afslag naar links (waar je op de heenweg bij het weiland aankwam) blijf je rechtdoor lopen. Dit pad lijkt wel een olifantenpaadje. Het is een smal pad met boomstronken. Je ziet de achterkant van de Clemenskerk al. Dit kleine pad heet het Schipperskamppad. Aan het eind van pad zie je een bordje met deze naam erop. Het lijkt erop dat het pad gemaakt is door een scoutinggroep, maar ik heb hierover nergens informatie kunnen vinden.

Schipperskamppad

Aan het eind van het pad sla je rechtsaf op het zandpad met een fietspad ernaast. Je loopt nu langs de achterkant van de kerk. Op het kruispunt met de klinkerweg sla je linksaf. Je loopt nu terug naar de parkeerplaats.

Jolanda de Vries
Jolanda de Vries woont samen met haar man en hun jongste zoon in Vledder. De oudste is een paar jaar geleden uitgevlogen naar een studentenhuis in Groningen. Jolanda groeide op in Westerveld, indertijd nog gemeente Vledder. Tijdens haar studie is ze in Zwolle gaan wonen. Hoewel ze jarenlang genoten van het leven in een stad, merkten ze dat ze op hun vrije dagen vaak naar Drenthe trokken. Voor familiebezoek, maar ook voor de rust en de natuur. Ze misten de charme van het leven in een dorpsgemeenschap. Ze verhuisden terug naar Westerveld, waar ze inmiddels al weer ruim 15 jaar met veel plezier wonen. In haar vrije tijd wandelt Jolanda graag door de mooie bossen en heidevelden van Drenthe. Haar wandeltips deelt ze graag met de bezoekers van InWesterveld online.

Deel dit artikel

NIEUW

MAANDELIJKS EEN ONLINE MAGAZINE

Ontvang maandelijks ons eMagazine in je mailbox met de nieuwste items uit eigen regio.