Wandeltip van Jolanda(1)

Rondje Zorgvlied – Wandeltip van Jolanda

Wandelen is populairder dan ooit en in De Nationale Parken kan het erg druk zijn. Wil je rustige, maar stevige wandeling? Jolanda de Vries neemt je mee naar de bossen rondom Zorgvlied, het Landgoed Boschoord, het Vrouwenveld en het mooie Doldersummerveld. Genieten!

Start- en eindpunt: Parkeerplaats Camping Zonnekamp in Zorgvlied
Afstand: 9 kilometer
In te korten tot 6,5 kilometer

Naar het kronkelpaadje

Vanaf de parkeerplaats sla je linksaf het fietspad op. Op de kruising met verschillende paden en fietspaden sla je linksaf op het zandpad naast de sloot. Je  loopt langs de zijkant van de camping. Negeer het zijpad links en loop even verderop bij het houten hek rechtdoor. Sla bij het eerste paadje rechtsaf. Dit smalle pad kronkelt een heel eind het bos in. Er zijn hier geen uitgezette wandelroutes, dus het is hier heerlijk rustig.

Tip: Zelf heb ik dit leuke kronkelpad ontdekt via geocaching. Met behulp van gps of een app op je telefoon kun je ‘schatten’ vinden: verstopte kokertjes met een logrol waar je je naam in kunt schrijven. Een leuke manier om nieuwe paden te ontdekken. Meer informatie vindt je op geocaching.com. Aan dit kronkelpad ligt al een eerste cache verstopt en onderweg kun je er nog zes vinden.

Landgoed Boschoord

Sla aan het eind van het kronkelpad bij de T-splitsing rechtsaf. Steek aan het einde van dit pad het fietspad over en ga rechtsaf het brede zandpad op. Sla meteen linksaf het eerste bospad in. Je loopt nu het Landgoed Boschoord binnen. Deze grond is eigendom van de Maatschappij van Weldadigheid. Toen de grond werd aangekocht was het de bedoeling  om hier een nieuwe landbouwkolonie (nr. 7) te stichten, maar de grond bleek niet vruchtbaar genoeg te zijn.

De aanplant van naaldbomen zorgde uiteindelijk toch nog voor een goede opbrengst (èn natuurlijk voor de naam Boschoord). Je ziet in dit productiebos nog altijd duidelijk de kaarsrechte naaldbomen en de lange rechte paden. Toch is het bos inmiddels meer divers, omdat er in opdracht van de Maatschappij van Weldadigheid in de afgelopen jaren veel bos is gekapt. Zo kregen ook andere boomsoorten en struiken de kans om te groeien en kunnen er ook andere diersoorten overleven, zoals de ringslag en de levendbarende hagedis.

Op weg naar het Vrouwenveld

Neem het eerste zandpad linksaf en loop bij het kruispunt rechtdoor. Ook bij het volgende kruispunt loop je rechtdoor. Sla bij de T-splitsing linksaf en blijf dit zandpad volgen met een bochtje naar rechts, naar links en weer naar rechts. Sla dan bij het kruispunt rechtsaf en neem het eerste pad links. Ga bij de driesprong met de bocht mee naar rechts. Je komt bij een T-splitsing. Ga hier linksaf en steek daarna meteen rechtsaf het paadje door het heideveld in. Je bent nu bij het Vrouwenveld. Het veld werd zo’n 200 jaar geleden gebruikt door vrouwen om turf dat hier gestoken werd te keren en te drogen.

Tip: In dit gebied is een wandelroute van 13 km uitgezet vanuit Weldadig Oord: Over het turf van het Vrouwenveld. Je kunt deze route volgen vanaf Grenzeloos en Zo.

Blijf het smalle heidepaadje volgen met een bochtje naar links (negeer het bredere pad met de slagboom). Je komt nu bij een bankje met een prachtig uitzicht over een mooi verscholen ven. Het wollegras staat op dit moment in volle bloei. Als je verder loopt gaat het pad over in een vlonderpad. Blijf op het vlonderpad maar even stil staan om te genieten van het luide gekwaak van de vele kikkers, die dit ven ook hebben ontdekt. Vervolg het pad. Negeer de zijpaden rechts, links en rechts en sla bij het kruispunt links af.

Negeer het zijpad rechts en sla aan het eind van het pad bij de slagboom linksaf en ga aan de overkant van het fietspad meteen rechtsaf het bos weer in. Loop dit pad helemaal rechtdoor uit en negeer twee kruispunten en een oversteek van een MTB-route. Sla aan het einde van het pad bij de T-splitsing rechtsaf. Neem het eerste pad links. Goed kijken, want dit pad is in natte periodes erg drassig aan het begin. Het is dan bijna niet meer te herkennen als pad. Aan het eind van dit pad ga je linksaf. Bij de slagboom aan het eind van dit pad ga je linksaf het brede zandpad op. Er loopt een fietspad naast het zandpad. Bij het bord van de uitkijktoren sla je rechtsaf richting de uitkijktoren.

Het Doldersummerveld

Je komt nu aan bij het Doldersummerveld. Dit grote dopheideveld is onderdeel van het Nationaal Park Drents-Friese Wold. Het is een prachtig gebied met zeldzame plantensoorten, zoals beenbreek, en beschermde vogelsoorten, zoals de roodborsttapuit en de wulp. Ook adders en hagedissen voelen zich prima in dit vochtige heidegebied. Je mag hier niet buiten de paden lopen. Het natuurgebied is beschermd en honden zijn hier zelfs aan de lijn niet toegestaan. Het is de moeite waard om even omhoog te klimmen op de uitkijktoren voor een korte pauze. Het uitzicht is geweldig. En dan te bedenken dat de Maatschappij van Weldadigheid deze grond wilde ontginnen en geschikt wilde maken voor landbouw. Gelukkig is dat niet gebeurd!

Loop over het veerooster het veld op en sla meteen linksaf bij het paarse paaltje. Grote kans dat je hier schapen of runderen tegen komt. Een groot gedeelte van het jaar grazen hier de Schoonebeeker heideschapen van schaapskooi Huenderhoeve. Ook lopen hier Schotse Hooglanders rond om de grassen tussen de heide weg te grazen om de heide in stand te houden. De imposante dieren liggen soms midden op het pad. Loop dan niet tussen de dieren door, maar ga er altijd met een boogje omheen! Bij de driesprong volg je de paarse paaltjes naar rechts en aan het eind van het pad loop je over het vee rooster langs het houten hek het veld weer af.

Tip: Je heb een stukje over de Paarse paaltjesroute gelopen. Het is zeer de moeite waard om ook die eens helemaal te lopen. Van alle uitgezette routes in deze omgeving hoort deze wandeling van 7 kilometer zeker bij onze favorieten!

Op de weg terug

Sla bij het informatiebord rechtsaf en bij het fiets-kruispunt direct weer rechtsaf. Je kunt over het fietspad lopen of over het brede zandpad. Je volgt dit pad een tijdje, dus je kunt nog even genieten van het prachtige uitzicht over het Doldersummerveld. Wij zijn op het fietspad al een paar keer jonge hazelwormen tegengekomen, die leken te genieten van de voorjaarszon. Negeer twee paden naar links en neem de derde afslag naar links. Je kunt hier kiezen uit twee bospaden, maar het maakt niet uit welke je kiest. Even verderop komen ze weer samen.

Tip: Als je de route wilt verkorten kun je dit bospad rechtdoor uitlopen. Je komt dan weer naast de camping uit.

Neem het eerste pad rechts over het veerooster en volg het pad langs het weiland. Loop bij het volgende veerooster nog een stukje rechtdoor en sla daarna linksaf het brede zandpad op. Sla vlak voor de bocht bij het bankje rechtsaf. Hou bij de driesprong links aan en sla aan het einde van het pad bij de T-splitsing linksaf langs het water. Sla bij de T-splitsing opnieuw linksaf. Loop alsmaar rechtdoor langs de sloot. Negeer het zijpad links. Bij het kruispunt sla je rechtsaf het bospad in. Je loopt nu langs de andere zijkant van de camping terug naar het startpunt. Aan het eind van het pad sla je linksaf en loop je voor het restaurant langs terug naar de parkeerplaats. Neem als je wilt eerst nog even plaats op het terras van BosKefé Kobus ‘veur een happien en een drankien’.

Tip: Het is de moeite waard om op de terugweg even door het kleine centrum van Zorgvlied te rijden om de kleine houten Obadja-kapel uit 1904 te bekijken.
Jolanda de Vries
Jolanda de Vries woont samen met haar man en hun jongste zoon in Vledder. De oudste is een paar jaar geleden uitgevlogen naar een studentenhuis in Groningen. Jolanda groeide op in Westerveld, indertijd nog gemeente Vledder. Tijdens haar studie is ze in Zwolle gaan wonen. Hoewel ze jarenlang genoten van het leven in een stad, merkten ze dat ze op hun vrije dagen vaak naar Drenthe trokken. Voor familiebezoek, maar ook voor de rust en de natuur. Ze misten de charme van het leven in een dorpsgemeenschap. Ze verhuisden terug naar Westerveld, waar ze inmiddels al weer ruim 15 jaar met veel plezier wonen. In haar vrije tijd wandelt Jolanda graag door de mooie bossen en heidevelden van Drenthe. Haar wandeltips deelt ze graag met de bezoekers van InWesterveld online.

Deel dit artikel

NIEUW

MAANDELIJKS EEN ONLINE MAGAZINE

Ontvang maandelijks ons eMagazine in je mailbox met de nieuwste items uit eigen regio.