Nachtwandelroute Dwingelderveld Wandeltip van Jolanda

Nachtwandelroute Dwingelderveld – Wandeltip van Jolanda

Wandelen is populairder dan ooit en in De Nationale Parken kan het erg druk zijn. Wil je een rustige, maar stevige wandeling? Jolanda neemt je mee naar het Dwingelderveld voor een wandeling in het duister! Door smalle bospaden, langs open velden en langs de Davidsplassen waar vogels rusten en met wat geluk een ree komt drinken. Geniet van de sterren aan de hemel en kom luisteren naar de geluiden van de dieren in de nacht.

Start- en eindpunt: Parkeerplaats van Beleefpark Dwingeloo (Anserpad 2, Dwingeloo)
Afstand: 5,1 kilometer
Meenemen: Zaklamp
Aanrader: Download een sterren-kijk-app op je telefoon

Nachtwandelroute

Deze wandelroute is speciaal door Natuurmonumenten uitgezet om in het donker te lopen en dat is best bijzonder! De meeste Nationale Parken zijn namelijk van zonsondergang tot zonsopgang gesloten om de dieren rust te gunnen. Deze route is vrij toegankelijk in het donker. En dat zorgt voor een heel andere beleving dan overdag.

Steek bij de uitrit van de parkeerlus de weg over. Daar zie je een informatiebord over de wandeling in het duister. Je ziet hier ook het eerste routepaaltje staan met een plaatje van een gezin en een maan. Het bordje en de pijl eronder lichten op als je er met je zaklamp op schijnt.

Je loopt het bospad in. Je loopt langs het zwembad, maar dat kun je in het donker niet zien. Laat je ogen rustig wennen en je zult merken dat je de zaklamp niet steeds nodig hebt en je ook zonder lamp steeds meer kunt zien.

Na ongeveer 200 meter zie je het volgende bordje oplichten. Vervolg het pad rechtdoor. Na ongeveer 80 meter ga je linksaf op de driesprong. Je ziet nog een zijweggetje naar rechts, maar je volgt gewoon het pad rechtdoor.

Open vlakte

Na ongeveer 60 meter wijzen de bordjes je met het pad mee naar links. Aan je rechterhand kom je langs een open vlakte. Het is de moeite waard om even naar de rand van deze open vlakte te lopen. Hier kun je goed genieten van de sterren aan de hemel.

De lucht in Drenthe is erg schoon en er is nog weinig kunstlicht. Het Dwingelderveld behoort dan ook tot de donkerste plekken van Nederland. Je kunt hier veel meer sterren zien dan in een stad. Kun je De Kleine en de Grote Beer vinden? En de Poolster? Deze vind je door een lijntje van de twee buitenste sterren van de steelpan verder naar boven te trekken. De eerste heldere ster die je tegenkomt is de Poolster!

Tip
Als je deze nachtwandelroute in de zomer loopt, zijn hier veel vleermuizen te zien. Als je een steentje of een stokje in de lucht gooit, is er een grote kans dat de vleermuizen erachteraan gaan jagen. In deze tijd zijn er geen vleermuizen te zien. Tegen de winter trekken de vleermuizen zich terug voor hun winterslaap, omdat er geen insecten meer zijn om te eten.

Terug op het pad kom je vrijwel meteen bij een splitsing. Het pad buigt hier af naar rechts. Je ziet hier vlak bij nog een pad naar links, maar je moet gewoon rechtdoor lopen. Je komt uit op een fietspad. Hier sla je rechtsaf.

Langs het ven

Je loopt een stukje over het fietspad. Je komt een paar zijpaden naar rechts tegen. Die kun je negeren. Na ongeveer 150 meter sla je rechtsaf het bos in. Bij de afslag staat een duidelijke routepaal. Je loopt langs een bankje waar je even kunt genieten van het uitzicht en de geluiden van de nacht. Misschien hoor je een uil roepen. Vlak na het bankje ligt een omgevallen boom. Na de boom zie je meteen weer een paaltje met een reflector. Je loopt rechtdoor. Je ziet nog een klein paadje naar links, maar je blijft gewoon rechtdoor lopen. Aan je linkerhand verschijnt een open vlakte met een ven. Als je heel stil bent kun je hier soms reeën zien drinken.

Je loopt verder langs het ven en negeert een paar kleine zijpaadjes naar rechts. Blijf alsmaar rechtdoor lopen. In de verte zie je het volgende paaltje al oplichten als je met je zaklamp naar voren schijnt. Bij dit paaltje volg je de pijl linksaf. Het pad buigt verder af naar links en je loopt nu langs de andere oever van het ven terug richting het fietspad. Na zo’n 300 meter bereik je het fietspad weer en daar sla je rechtsaf.

Na ongeveer 50 meter steek je rechtsaf het bos weer in. Er staat een duidelijk paaltje. Bij de T-splitsing sla je linksaf. Je blijft dit pad een heel stuk rechtdoor volgen. Je komt onderweg een aantal paaltjes tegen, zodat je zeker weet dat je goed loopt. Links van je zie je het fietspad weer, maar je blijft alsmaar rechtdoor lopen over het bospad. Aan het eind van het pad volg je bij de T-splitsing de pijlen naar links. Ga vervolgens rechtsaf het fietspad op. Aan het eind van dit fietspad zie je twee bankjes staan met hoge rugleuningen. Hier sla je rechtsaf op het fietspad met klinkers.

Davidsplassen

Je loopt nu langs de Davidsplassen. Een prachtig stukje natuur in het Dwingelderveld. In de nacht rusten hier veel watervogels en in de winter ook grote groepen ganzen. Als je aan komt lopen kun je de ganzen al duidelijk horen. Je kunt over het fietspad blijven lopen of op het zandpad ernaast. Dan loop je dichter bij het water. Maar let op, de routebordjes staan aan de rechterkant naast het fietspad.

Je volgt het fietspad zo’n 600 meter. Dan kom je bij een afslag naar links met een houten slagboom. Je gaat hier rechtdoor! Laat je niet in de war brengen door de pijl van de Nordic Walking-route die hier wel afslaat in de richting van de kijkhut.

Tip
Het is de moeite waard om de nachtwandelroute een keer overdag te lopen. Je kunt hier dan een klein uitstapje maken naar de vogelkijkhut. Sla dan bij de slagboom wél linksaf en volg de bordjes naar de vogelkijkhut. Vanuit de hut heb je een prachtig uitzicht over de Davidsplassen. Het is zeker een bezoekje waard. In dit gebied zijn steeds vaker kraanvogels te zien.

Nachtwandelroute Dwingelderveld

Blijf het fietspad steeds rechtdoor volgen en blijf goed schijnen met je zaklamp. Na ongeveer 600 meter zie je een paaltje waar je rechtsaf het bos moet inslaan. Meteen bij de eerste afslag volg je de pijl naar links. Je loopt nu een stuk dwars door het bos. Hier is het behoorlijk donker. Je volgt het pad een flink stuk. Aan het eind van het pad kom je bij een grote boom. Hier sla je bij de T-splitsing, rechtsaf. Even verderop sla je rechtsaf het fietspad op. Dit pad volg je nog een stuk tot je weer bij het begin van de nachtwandelroute staat. Sla linksaf naar de parkeerplaats om terug bij de auto te komen.

Jolanda de Vries
Jolanda de Vries woont samen met haar man en hun jongste zoon in Vledder. De oudste is een paar jaar geleden uitgevlogen naar een studentenhuis in Groningen. Jolanda groeide op in Westerveld, indertijd nog gemeente Vledder. Tijdens haar studie is ze in Zwolle gaan wonen. Hoewel ze jarenlang genoten van het leven in een stad, merkten ze dat ze op hun vrije dagen vaak naar Drenthe trokken. Voor familiebezoek, maar ook voor de rust en de natuur. Ze misten de charme van het leven in een dorpsgemeenschap. Ze verhuisden terug naar Westerveld, waar ze inmiddels al weer ruim 15 jaar met veel plezier wonen. In haar vrije tijd wandelt Jolanda graag door de mooie bossen en heidevelden van Drenthe. Haar wandeltips deelt ze graag met de bezoekers van InWesterveld online.

Deel dit artikel

NIEUW

MAANDELIJKS EEN ONLINE MAGAZINE

Ontvang maandelijks ons eMagazine in je mailbox met de nieuwste items uit eigen regio.