here we go again

Here we go again, op naar de Mont Ventoux

Maan Mestrom en Regina Bakker uit Darp gaan dit jaar voor de derde keer naar de top van de Mont Ventoux met Groot Verzet Tegen Kanker. Voor InWesterveld Magazine vertelt Maan zijn verhaal. Steun jij hem en zijn vrouw in dit avontuur voor het goede doel?

Medio jaren negentig

Vader komt wat ziekjes terug uit Italië, zijn eerste grote reis. Na enige onderzoeken luidt de diagnose: maagkanker…

Medio 2002

Mijn fietsmaatje kan niet mee komen tijdens één van onze mountainbikeweekenden in de Ardennen. We gaven allemaal de schuld aan het Belgische bier van de avond tevoren. Enige weken later luidde het verdict: lymfeklierkanker…

Opeens komt het gevreesde K-woord heel dicht bij. Wat heet: het wordt uiteindelijk onderdeel van ons leven. Vader heeft, na intensieve behandelingen, nog 16 jaar geleefd en m’n fietsmaatje is er, met veel ups en downs, nog steeds.

Zomer 2010

Zelf ben ik geveld door een hartinfarct en -stilstand. Net weer thuis uit het ziekenhuis spreek ik onze overbuurvrouw, die een jaar ervoor haar man verloren heeft aan kanker. Zij gaat met Groot Verzet Tegen Kanker de Mont Ventoux op de fiets bedwingen. Haar afscheid van haar Niels én een mooie manier om haar steentje bij te dragen aan de strijd tegen kanker. Ik raak enthousiast, maar realiseer me dat zoiets er dat jaar niet in zit voor mij. Maar een zaadje is geplant!!

Winter 2011

Hoofd en hart zijn het eens: in 2012 gaat deze jongen op de fiets de Mont Ventoux op! De dikkebandenfiets maakt plaats voor een derdehands racefiets en er wordt fanatiek getraind. Inmiddels in de sportschool aansluiting gevonden bij een clubje dat hetzelfde nastreeft en al enige ervaring heeft. Zelf heb ik geen idee hoe ik me moet voorbereiden op dit fietsgeweld. Ik doe gewoon m’n stinkende best en als er gevraagd wordt wat mijn streeftijd is, antwoordt ik telkens: ‘Ik moet voor het donker binnen zijn, want ik heb geen licht op m’n fiets…’.
Inmiddels had ik zo’n beetje iedereen in mijn omgeving (en daar buiten) al lastig gevallen met de vraag deze onderneming te sponsoren. Ik dacht dat zoiets best wel lastig zou zijn, maar tot mijn grote verbazing liep het erg goed. De gedachten aan giften van mensen die het al krap hebben, of die ik niet eens ken, de acties van collega’s en vrienden: het maakt me ook nu weer emotioneel! En geloof me, ik heb wat traantjes gelaten in die tijd!

September 2012

Trillend van de opwinding en emotie, met, naar later blijkt, een longontsteking en een dosis fanatisme begin ik aan de klim. Het weer werkt niet mee: tegenwind gedurende de klim door ‘het bos’ en uiteindelijk het bericht via de motards: de top is afgesloten vanwege het slechte weer! De eindstreep ligt bij Chalet Reynard! Met steun van m’n trainingsmaatje Berry haal ik die streep eigenlijk gemakkelijk. De klap komt pas na de finish: mijn vrouw en m’n zieke fietsmaatje en zijn vriendin staan me op te wachten. Ik had me op van alles voorbereid, maar niet hierop, niet op zoveel emotie. Vreugde en verdriet om hen die de strijd niet hebben gewonnen vechten in m’n hele lijf. Met tranen in de ogen rijdt ik naar beneden en terug naar het deelnemersdorp. Volslagen kapot, uitgehongerd, maar met een goed gevoel!

Zomer 2016

Wandelend met mijn vrouw Regina, in de Zuidelijke Franse Alpen zien we in de verte een bekende bergtop liggen: de Ventoux! Ter plekke besluiten we om de uitdaging in 2017 weer aan te gaan, maar dan nu samen, wandelend…
We schrijven ons weer in bij Groot Verzet Tegen Kanker en kiezen als regionaal goed doel Nazorghuis IntermeZZo te Zwolle. Blijkt mijn oudste zus daar als vrijwilliger actief te zijn! Toeval bestaat dus niet!

2017

Samen heel veel kilometers gelopen, veel van de regio op een andere manier bekeken en ook nog de nodige duiten ingezameld. Ja, we zijn er klaar voor!

September 2017: Na een emotionele start (nee, dat went nooit!) duiken we eerst het dal in met redelijk mooi weer. Maar de berg laat zijn eigenwijze karakter weer zien: in no time lopen we in de dichte mist en worden we ook nog getrakteerd op een mega hoosbui. Doorweekt stappen we voort. En dan komt het slechte nieuws: wegens onweer is de top (wederom) gesloten. Een terecht besluit, maar wel frustrerend. Soppend komen we weer bij Chalet Reynard over de streep. Door de regen zien we onze tranen niet en zijn we gewoon trots. Emotioneel en trots!
De dag erna loopt Regina, mijn toppertje, toch nog naar de top en verricht ik vrijwilligerswerk nabij Chalet Reynard, als de fietsers naar boven gaan. Geeft toch een andere beleving van dit evenement!

Januari 2020

Bloed kruipt waar het niet gaan kan: min of meer spontaan besluiten we voor een derde keer mee te doen met Groot Verzet Tegen Kanker, wederom samen lopend. Na een winter/voorjaar met de nodige trainingen en ook al diverse sponsorbijdragen gooit Covid-19 roet in het eten: het gaat niet door…

2021: Mogen we dit jaar wel gaan?

Het bericht komt dat het dit jaar wel door gaat! Of we nog steeds mee willen doen? Wat een vraag, zeg! Natuurlijk wel! We schakelen de trainingen naar een hoger niveau en gaan er weer voor. Ook voor wat betreft het binnen harken van sponsorgelden. Facebook, mond-tot-mond reclame, zelfgemaakte posters op het werk. Het maakt niet uit , als het maar wat oplevert voor de Stichting Groot Verzet Tegen Kanker en Nazorghuis IntermeZZo te Zwolle!

Doe jij een donatie?

Om een lang verhaal nog wat langer te maken: we zoeken nog steeds sponsoren voor dit evenement op donderdag 2 september en vrijdag 3 september 2021! De Stichting Groot Verzet Tegen Kanker zorgt dat de opbrengst volledig (!) naar het KWF Kankerfonds en diverse regionale kankergerelateerde goede doelen gaat.

Mocht je na dit verhaal je geroepen voelen om iets bij te dragen, dan kan dat! Kijk eens naar onze actiepagina’s en doe wat je goed dunkt. Iedere vorm van ondersteuning, moreel, emotioneel of financieel, is welkom. Als tegenprestatie gaan wij onze (stinkende) best doen om die symbolische strijd weer aan te gaan en de top van de Mont Ventoux te bereiken en vooral veel geld op te halen voor dit goede doel!

Sponsor Maan voor het lokale goede doel Nazorghuis IntermeZZo te Zwolle.
Sponsor Regina, in naam van haar vader loopt zij naar de top.

Maan en Regina uit Darp

Deel dit artikel

NIEUW

MAANDELIJKS EEN ONLINE MAGAZINE

Ontvang maandelijks ons eMagazine in je mailbox met de nieuwste items uit eigen regio.