Havelterberg Wachttoren

Havelterberg – Wandeltip van Jolanda

Wandelen is populairder dan ooit en in De Nationale Parken kan het erg druk zijn. Wil je een rustige, maar stevige wandeling? Jolanda neemt je mee naar het bosgebied bij de Havelterberg langs restanten uit de IJstijd, door het militaire oefenterrein en langs de oude wachttoren waarachter een interessante geschiedenis schuilt. Genieten!

Start- en eindpunt: Voorkampenweg in Darp (naast het sportveld)
Afstand: 4.3 kilometer

Havelterberg

Vanaf de parkeerplaats volg je het pad verder naar achteren. Je komt uit bij wandelknooppunt 4. Sla hier linksaf. Je loopt langs een weiland waar vaak Shetland pony’s grazen. Sla na de houten slagboom rechtsaf het bos in. Dit bosgebied bij de Havelterberg is heel gevarieerd met naaldbomen, loofbomen, stuifzand en heide, maar vooral met veel hoogteverschillen.

Een stukje verderop loop je al de eerste heuvel op. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over het gebied. De hoogteverschillen zijn zo’n 150.00 jaar geleden ontstaan in de IJstijd Saalien, toen de grond werd opgestuwd door landijs.

Militair oefenterrein

Bij het kruispunt van verschillende paden sla je rechtsaf. Ga aan het einde van het pad linksaf naar het pad met het bord van het militaire oefenterrein. Het terrein is vrij toegankelijk tussen zonsopgang en zonsondergang en hoort bij de Johannes Postkazerne. Deze kazerne is vernoemd naar de verzetsleider Johannes Post, één van de bekendste Nederlandse verzetshelden. Hij speelde een hoofdrol bij de Landelijke Knokploegen en is in 1944 door de Duitsers geëxecuteerd.

Het oefenterrein bestond oorspronkelijk uit bos en heide, maar is aan het eind van de Tweede Wereldoorlog met bommen gedeeltelijk vrij gemaakt door het Duitse leger om het te gebruiken als oefenterrein. Nu wordt het oefenterrein gebruikt door de soldaten die gelegerd zijn in de Johannes Postkazerne.

Meteen bij de splitsing buig je linksaf en bij het volgende kruispunt ga je rechtdoor. Hier zie je aan beide kanten weer hoge stuwwallen. Je komt op een kruispunt van verschillende paden. Ga hier het eerste pad rechts en sla meteen linksaf en loop naar beneden naar de groene open plek. Loop rechtdoor naar de overkant en loop omhoog over het middelste pad  (tweede pad vanaf de rechterkant gezien). Loop naar beneden en negeer een zijweg links. Je komt op een kruispunt met een grote eik en een veldkei. Sla hier linksaf op het verste (tweede) pad.

Negeer een zijpad links en ga even verderop  bij het kruispunt van verschillende paden rechtdoor. Ga bij het volgende kruispunt rechtsaf. Negeer het brede zandpad aan de linkerkant en volg het pad rechtdoor. Neem  de eerste afslag rechtsaf.

Bij het open plekje/ kruispunt met verschillende paden ga je rechtdoor het heuveltje op. Bij het volgende kruispunt van verschillende paden ga je rechtdoor. Je komt uit op een breed zandpad. Daar ga je linksaf.

Je komt meteen bij een kruispunt van verschillende brede zandpaden. Ga hier rechtsaf. Sla bij het volgende grote kruispunt rechtsaf. Bij het volgende kruispunt sla je linksaf het smalle kronkelige bospaadje in.

Let op
Dit is het pad vóór het brede zandpad voor militaire voertuigen. Als je bij dit brede zandpad bent aangekomen, ben je dus iets te ver gelopen.

Volg het kronkelige bospaadje alsmaar rechtdoor en negeer een paar kleine zijpaden.

Je loopt over een stenen bruggetje. Meteen daarna kom je bij een ‘driehoek van paden’. Ook hier blijf je gewoon rechtdoor lopen. Je komt langs een plek waar verschillende paden samenkomen. Hier zie je aan beide kanten van het pad hutten tegen boomstammen aan staan. Loop ook hier gewoon rechtdoor. Vlak voor je bij de verharde weg aankomt sla je linksaf. Bij de T-splitsing ga je rechtsaf. Je komt uit op een asfaltweg. Ga daar linksaf en volg de weg rechtdoor tot je bij een grote open plek aankomt.

Amerikaanse wachttoren

Aan je rechterhand zie je een oude wachttoren met prikkeldraadrollen er omheen. De toren dient als herinneringsmonument en hoorde bij de Amerikaanse nucleaire basis die hier was tijdens de Koude Oorlog. Tussen 1961 en 1992 lagen hier nucleaire raketkoppen met in totaal een kracht van 80 keer zo groot dan de bom die in 1945 door de Amerikanen op Hiroshima werd gegooid. Het terrein werd indertijd zwaar bewaakt en als wandelaar kwam je echt niet in de buurt van de toren.

De eerste ring werd bewaakt door Amerikaanse soldaten en de ring daaromheen door Nederlandse. Bij dreiging mocht met scherp geschoten worden. Veel mensen protesteerden tegen de kernwapens. Vanuit de Stichting ‘Werkgroep Anti Atoomkoppen en Kerncentrales Steenwijk’ (WAAKS) werd ieder jaar op Tweede Kerstdag een vredesmars georganiseerd. Duizenden mensen liepen naar de kazerne met spandoeken met ‘Neederland’ en ‘Blijf Waaks’. Zelf heb ik als puber ook een keer meegelopen. Er werden vredesliederen gezongen en we hielden elkaars handen vast.

Vredeslied
Politici betogen en oreren, maar wat is hun beleid.
De wereld steeds meer wapens aan te smeren voor vrede en voor veiligheid.
Raketten links, raketten rechts, raketten oost, raketten west.
Eén zo’n bom en niemand rest!

Over het kleine heideveld

Loop naar de wachttoren toe en passeer deze. De wachttoren is dus rechts naast je. Verlaat de open vlakte door over het paadje rechtdoor omhoog te lopen. Je staat nu op een zandpad/ graspad. Sla linksaf. Je loopt langs een heideveldje. Halverwege dit heideveldje sla je rechtsaf het kleine kronkelpaadje in. Je slingert dwars door het heideveldje heen. Het is echt de moeite waard om hier in de winter langs te lopen. In de zomer bloeit de heide weliswaar prachtig paars, maar de heide is ook erg mooi met een laagje witte rijp.

Aan de overkant van het heideveldje sla je linksaf. Je ziet hier een paaltje met een bruine pijl van het wandelnetwerk. Deze pijltjes blijf je volgen tot het eind van de wandeling.

Negeer twee zijpaden naar links en volg de bruine pijl van het wandelnetwerk rechtdoor. Negeer een zijpad naar rechts en volg bij de splitsing de pijlen naar rechts. Bij de T-splitsing volg je de pijlen rechtsaf en meteen linksaf. Negeer drie kleine zijpaadjes en sla aan het einde van het pad bij de T-splitsing rechtsaf. Je loopt nu weer langs de weide met de Shetlandpony’s. Je komt weer uit bij wandelknooppunt 4. Sla hier rechtsaf naar de parkeerplaats.

Tip
Op de terugweg kun je nog even naar de Toegangspoort Holtingerveld rijden voor een heerlijk kop koffie bij Brasserie OER. Ook tijdens een lockdown is hier heerlijke Koffie-to-Go. Er zijn ook lekkere broodjes en taartjes om mee te nemen. Mocht je na de koffie nog zin hebben in een korte wandeling dan loop je vanuit OER zo naar de hoogste stuwwal van de Havelterberg van waaruit je een prachtig uitzicht hebt over de hunebedden D53 en D54 (Hunebedroute van 2,2 kilometer met rode pijlen).

Jolanda de Vries
Jolanda de Vries woont samen met haar man en hun jongste zoon in Vledder. De oudste is een paar jaar geleden uitgevlogen naar een studentenhuis in Groningen. Jolanda groeide op in Westerveld, indertijd nog gemeente Vledder. Tijdens haar studie is ze in Zwolle gaan wonen. Hoewel ze jarenlang genoten van het leven in een stad, merkten ze dat ze op hun vrije dagen vaak naar Drenthe trokken. Voor familiebezoek, maar ook voor de rust en de natuur. Ze misten de charme van het leven in een dorpsgemeenschap. Ze verhuisden terug naar Westerveld, waar ze inmiddels al weer ruim 15 jaar met veel plezier wonen. In haar vrije tijd wandelt Jolanda graag door de mooie bossen en heidevelden van Drenthe. Haar wandeltips deelt ze graag met de bezoekers van InWesterveld online.

Deel dit artikel

NIEUW

MAANDELIJKS EEN ONLINE MAGAZINE

Ontvang maandelijks ons eMagazine in je mailbox met de nieuwste items uit eigen regio.