Eursinge Wandeltip van Jolanda

Eursinge – Wandelen met Jolanda

Wandelen is populairder dan ooit en in De Nationale Parken kan het erg druk zijn. Wil je een rustige, maar stevige wandeling? Jolanda neemt je mee door het waterwingebied van Vitens en door de buurtschappen Busselte en Eursinge. Genieten!

Start- en eindpunt: Het kruispunt van de Busselterweg en de Lageveldseweg (parkeren in de berm)
Afstand: 5,4 kilometer

De wandeling start op het kruispunt van de Busselterweg met de Lageveldseweg. Hier staat een paaltje met daarop wandelknooppunt 7. Steek het zandpad met fietspad ernaast in en loop richting knooppunt 8. Je komt verderop langs knooppunt 8. Loop hier gewoon rechtdoor richting knooppunt 9. Bij knooppunt 9 sla je schuin linksaf richting knooppunt 10. Dit is een smal schelpenfietspaadje. Je loopt nu het waterwingebied van Vitens binnen.

Door het waterwingebied van Vitens

Vitens pompt jaarlijks ruim 5 miljoen kubieke meter water op uit de bodem van dit gebied. Een deel van de inwoners van Westerveld krijgt dit water gezuiverd terug als drinkwater uit de kraan. Bijzonder toch!

Het grondwater is hier van nature al erg schoon, maar ook Vitens levert een bijdrage. Om de kwaliteit van het grondwater optimaal te houden is het namelijk belangrijk dat de natuur in stand wordt gehouden. De natuur in dit gebied is dan ook verrassend mooi en gevarieerd. Bomen worden afgewisseld met houtwallen, heide, vennetjes en een ecologische akker. Bestrijdingsmiddelen en meststoffen mogen in dit gebied niet gebruikt worden.

In de houtwallen kunnen zangvogeltjes, reptielen en vlinders schuilen. Ook de weidegronden worden in stroken gemaaid, zodat insecten en vogels altijd beschutting houden. De natuur zorgt voor de eerste filtering. Als het water naar de bodem is gezakt zijn de meeste bacteriën en virussen al verdwenen. Vitens zuivert het water verder tot het geschikt is als drinkwater.

Let op: Honden moeten hier aan de lijn om vervuiling van het grondwater te voorkomen!

Op het kruispunt sla je linksaf. De pijl van het wandelnetwerk gaat hier rechtdoor. Je loopt over een smal paadje tussen bramenstruiken door. Op het kruispunt na het droge slootje sla je linksaf naar het ven. Opvallend is dat je hier veel lisdodden ziet met hun kenmerkende ‘bruine sigaren’. Lisdodden nemen vervuiling uit het water op en zorgen zo voor een natuurlijke zuivering van het water. Als je voorbij het ven loopt kom je uit op een kruispunt. Hier ga je rechtdoor. Je komt nu in een wat meer open gebied met heide en daarachter akkergrond. Je ziet hier veel jonge berken tussen de heide staan. Als je de natuur zijn gang laat gaan zullen de berken de heide op den duur ‘overnemen’. Er verschijnen dan ook andere bomen, struiken en bodembedekking die de heide steeds meer verdringen.

Blijf alsmaar rechtdoor lopen en negeer een paar zijpaadjes links en rechts. In de bermen zie je hier in deze tijd van het jaar veel wilde bloemen, zoals het zandblauwtje en wilde peen.

Je komt uit op een stuk pad waar betonplaten zijn neergelegd.  Je staat nu op een driesprong. Houd hier links aan.

Door het licht glooiende bos van de Bisschopsberg

Het pad loopt hier een stukje door het bos. Dit bos ligt op de zuidelijke helling van de Bisschopsberg. De Bisschopsberg is een heuvel, die ontstaan is door het oprukkende ijs van de voorlaatste IJstijd, het Saalien. De Bisschopsberg hoort bij het boogvormige stuwwalcomplex van Steenwijk waar ook de Havelterberg en de Woldberg onderdeel van zijn. De grond in dit gebied is nog altijd licht glooiend ten gevolge van de kloven die door het ijs zijn gemaakt. De Bisschopsberg zelf kun je vanaf dit pad niet zien, maar het is alsnog leuk om even stil te staan bij een mooi stukje Westerveldse geschiedenis.

De Bisschopsberg

In de Middeleeuwen was het gebied rond de Bisschopsberg erg belangrijk. Ieder jaar kwam de Bisschop van Utrecht naar Drenthe. Hij werd ontvangen op de Bisschopsberg en verbleef hier zes weken achter elkaar om zijn bestuurlijke rechten uit te oefenen. Hij nam de pachten van de boeren in ontvangst en sprak recht. Dat gebeurde allemaal in de open lucht.  De inwoners kwamen herhaaldelijk in opstand tegen de Bisschop, maar moesten het onderspit delven. Het wapen van de Utrechtse bisschop is dan ook altijd deel uit blijven maken van het gemeentewapen van Havelte.

Negeer een zijpad rechts. Sla bij de volgende afslag linksaf. De pijl van het wandelnetwerk gaat hier rechtdoor. Een stukje verderop loop je langs een ven aan je rechterhand. Als je eens stukje verder loopt buigt een smal paadje door de heide rechtsaf. Dit paadje negeer je en je loopt verder met de bocht mee naar links. Je loopt nu weer uit het bos en wandelt verder door een heideveld. Negeer een klein zijpaadje links. De heide staat al deels in bloei en binnenkort zal de heide hier helemaal paars gekleurd zijn. Een prachtig gezicht. Blijf alsmaar rechtdoor lopen. Het paadje loopt tussen jonge berkenbomen en bremstruiken door. Aan het eind van het paadje sla je linksaf op een breder graspad met wielsporen. Je hebt hier een prachtig uitzicht over de heide met op de achtergrond bos, mais- en aardappelvelden.

Je komt bij een houten slagboom aan je rechterhand. Ga hier van het pad af en loop rechts langs de slagboom. Sla dan rechtsaf en loop ‘terug’ langs het aardappelveld. Dit is een breed zandpad met wielsporen. Vergeet niet om even van het prachtige uitzicht over de akkers en de heide te genieten.

Loop het brede zandpad helemaal uit. Je komt uit bij de Busselterweg (asfaltweg). Je staat nu op wandelknooppunt 13. Sla hier linksaf richting knooppunt 7.

Door Busselte

Je loopt nu een stuk over de Busselterweg. Dit is weliswaar een asfaltweg, maar het is zeker de moeite waard. De weg loopt door het buurtschap Busselte. Langs de weg zie je een aantal fraaie oude boerderijen. Het buurtschap Busselte is al heel oud. Rond 1400 werd het buurtschap al genoemd als ten Busschelyn. Dat betekent ‘bij een bosje’. Qua adressering hoort Busselte bij het dorp Darp. Je komt uit op knooppunt 7. Hier staat je auto of fiets geparkeerd, maar je kunt doorlopen voor een rondje door het buurtschap Eursinge.

Boerderij Busselte

Op weg naar Eursinge

Sla bij knooppunt 7 rechtsaf richting knooppunt 14. Dit is een zandpad met een fietspad ernaast (Lageveldseweg). Bij het kruispunt verderop loop je rechtdoor. Negeer een zijpad links en blijf alsmaar rechtdoor lopen. Bij ANWB-paddenstoel 20620 loop je rechtdoor over de asfaltweg (Eursingerlaan). Even verderop, bij ANWB-paddenstoel 2062, sla je linksaf in de richting van Havelte. Dit is een breed zandpad met een fietspad ernaast. Een stukje verderop nader je een paintballterrein aan je rechterhand. Hier is een kruispunt. Je loopt hier gewoon rechtdoor. Na het paintballterrein is er opnieuw een zijweg links en rechts. Blijf ook nu gewoon rechtdoor lopen. Je loopt nu tussen hoge beukenbomen door. Halverwege deze beukenlaan sla je linksaf door de twee houten hekjes. Dit bospaadje slingert een stukje door het bos en komt uit op een breed zandpad. Sla hier linksaf. Je komt uit op de Eursingerlaan. Loop rechtdoor over deze asfaltweg.

Door Eursinge

Je loopt nu door buurtschap Eursinge. Er is geen plaatsnaambord, dus je kunt niet zien wanneer je het buurtschap binnenkomt of weer verlaat. Tot 1998 hoorde Eursinge bij de gemeente Havelte. Sinds 1969 heeft Eursinge de status van beschermd dorpsgezicht. Dit stuk van de wandeling is dan ook zeer de moeite waard en je loopt langs verschillende rijksmonumenten. Dit buurtschap is ontzettend oud. Rond 1300 werd Eursinge al vermeld onder de naam Oeveressingen, hetgeen ‘over de es’ betekent. Dit buurtschap is niet het enige buurtschap in Drenthe met de naam Eursinge en daar is een heel logische verklaring voor. In de esdorpen ontstond soms ruimtegebrek. De kinderen pasten dan niet meer in het dorp en bouwden een huis aan de andere kant van de es. Zo ontstonden er buurtschappen (buitenwijken) naast de esdorpen, die ‘over de es’ werden genoemd. Dit werd later verbasterd tot Eursinge.

Als eerste loop je langs de Oranjeborg, een zorginstelling voor volwassen mannen met een verstandelijke beperking.

Daarna volgen er een aantal mooie oude boerderijen. De boerderijen aan je rechterhand op nummer 1, 3 en 5 staan op de lijst van rijksmonumenten. Ook het Eursinger Hof op nummer 8 is een rijksmonument. Het Eursinger Hof maakt deel uit van het voormalig landgoed Overcinge.

Op het kruispunt loop je rechtdoor. Je loopt nu weer over de Busselterweg. De boerderij op nummer 2 staat ook op de lijst van rijksmonumenten, maar is vanaf de weg niet goed te zien.

De auto staat een stukje verderop in de berm geparkeerd, maar onderweg kom je bij één van de boerderijen nog een aantal kunstige voorwerpen tegen: een varken van hout, een pauw van tuingerei en een zelfgemaakt Moai-beeld van Paaseiland.

Tip: Op de terugweg kun je even langs Landgoed Overcinge rijden. Het Landgoed is ook een rijksmonument en je ziet een mooi prieel, een slotgracht en zelfs een kleine ophaalbrug. Het Landgoed is te vinden op de Linthorst Homanlaan 1 in Havelte. Je kunt er een ruimte huren voor bijvoorbeeld een huwelijksfeest, een congres, een uitvaart of receptie.

Jolanda de Vries
Jolanda de Vries woont samen met haar man en hun jongste zoon in Vledder. De oudste is een paar jaar geleden uitgevlogen naar een studentenhuis in Groningen. Jolanda groeide op in Westerveld, indertijd nog gemeente Vledder. Tijdens haar studie is ze in Zwolle gaan wonen. Hoewel ze jarenlang genoten van het leven in een stad, merkten ze dat ze op hun vrije dagen vaak naar Drenthe trokken. Voor familiebezoek, maar ook voor de rust en de natuur. Ze misten de charme van het leven in een dorpsgemeenschap. Ze verhuisden terug naar Westerveld, waar ze inmiddels al weer ruim 15 jaar met veel plezier wonen. In haar vrije tijd wandelt Jolanda graag door de mooie bossen en heidevelden van Drenthe. Haar wandeltips deelt ze graag met de bezoekers van InWesterveld online.

Deel dit artikel

NIEUW

MAANDELIJKS EEN ONLINE MAGAZINE

Ontvang maandelijks ons eMagazine in je mailbox met de nieuwste items uit eigen regio.