De Kibbelhoekwandeling – Wandeltip van Jolanda

Wandelen is populairder dan ooit en in De Nationale Parken kan het erg druk zijn. Toch zijn ook daar plekken waar je rustig kunt wandelen. Deze maand neemt Jolanda je mee op De Kibbelhoekwandeling in Nationaal Park Dwingelderveld. Het rondje Dwingelderveld gaat door Het Holtveen langs bos, heide en prachtige vennen. De bestaande route is uitgebreid met twee korte ommetjes naar uitkijkpunt De Schapenkop en naar de vogelkijkwand op het Commissaris Cramerpad. Genieten!

Start- en eindpunt: De Boslounge bij Natuurpoort Spier (Oude Bosweg 12)
Afstand: 9 kilometer
In te korten tot 6,2 kilometer (enkel de Kibbelhoekwandeling)

De Kibbelhoekwandeling

Steek bij de Boslounge de weg over en volg de rode bordjes van de Kibbelhoekwandeling het bos in. Ga aan het einde van het pad door het ijzeren hek en loop linksaf het begrazingsgebied binnen. Honden zijn welkom, maar moeten hier dus wel aan de lijn. Je loopt nu door de zogenaamde Kibbelhoek. Zelf heb ik me afgevraagd waarom dit gebied zo heet. In een artikel uit Trouw las ik dat hier van oudsher de grens tussen Spier en Lhee loopt. Vaak liepen de schaapskudden op elkaars grondgebied en dat liep uit op onenigheid.

Om conflicten te vermijden werden de grenzen af en toe opnieuw vastgelegd. Dan ging er vanaf beide kanten een landmeter op pad en daar waar ze elkaar tegen kwamen, werd de grens getrokken. Omdat er onderweg nog al eens alcohol werd gedronken, kwam de grens soms wel op een erg vreemde plaats te liggen. Met als gevolg natuurlijk weer nieuwe conflicten. En aan dat gekibbel heeft dit gebied dus zijn naam te danken!

Tip: Voor kinderen is in dit gebied een leuke tablet-route uitgezet: De Postkoets van de Kibbelhoek. De route is ongeveer 2,5 kilometer lang en is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar.  De tablets voor deze leuke Nature Game kun je huren bij hotel Van der Valk bij de natuurpoort.

Uitzichtpunt De Schapenkop

Volg de rode bordjes rechtdoor tot het einde van het pad. Je staat nu op een breed zandpad. Hier start het eerste ommetje. Ga linksaf het zandpad op en loop rechtdoor richting uitzichtpunt de Schapenkop. Volg de oranje bordjes met een plaatje van de uitkijktoren. De rode route pak je later weer op. Onderweg zie je in de bermen veel vingerhoedskruid staan dat in deze tijd van het jaar prachtig bloeit met witte en paarse ‘vingerhoed-kelkjes’. Ook de dopheide staat in juli overal in bloei met haar veel kleinere roze kelkjes.

Bij de splitsing volg je de oranje pijlen met de bocht mee naar links. Negeer de afslag naar rechts en volg de oranje pijlen rechtdoor. Bij het ijzeren hekje met daarachter een grote zwerfkei ga je linksaf door het hek. Je komt nu bij het informatiebord en uitzichtpunt De Schapenkop. De schapenkop is niet zomaar gekozen. Het is namelijk het logo van het Nationaal Park Dwingelderveld. Bovenaan kijk je uit over de A28. De geluidswal is op een heel natuurlijk manier begroeid en gaat bijna op in het landschap. Bovenop grazen de schapen in alle rust, terwijl beneden de auto’s langs razen.

Voor de aanleg van de geluidswal is zand gebruikt dat vrijkwam bij het afgraven van de fosfaatrijke bovenlaag van het Noordenveld. Meer natte heide voor het Noordenveld en meer rust voor het Dwingelderveld. Dubbel winst dus. Aan de andere kant van uitzichtpunt kijk je uit over de Holtveenslenk. Terwijl je geniet van het uitzicht, bedenk dan dat het Dwingelderveld het grootste natte heidegebied van West-Europa is! En dat allemaal in ons eigen Westerveld.

Op weg naar Het Holtveen

Loop de trap af naar beneden en vervolg je je weg via de oranje pijltjes. Sla onderaan bij de T-splitsing linksaf. Loop over het fietspad en loop verderop langs twee hoge palen met een wildrooster. Volg het fietspad naar links. Je loopt langs een aantal grote vennen en plassen. Veel van de vennen in het Holtveen zijn overblijfselen uit de ijstijd. Andere vennen zijn ontstaan door het afgraven van turf. Ik las dat Drenthe vroeger duizenden vennen had, maar dat de meeste zijn verdwenen, nadat ze als wasplaats voor de schapen werden gebruikt of zelfs als stortplaats voor vuilnis. Hier zijn gelukkig nog een aantal hele mooie vennen te bewonderen.

Het fietspad maakt een bocht naar rechts. Vlak voor het kruispunt eindigt de oranje route. Dit wordt niet duidelijk aangegeven, maar je ziet voor het kruispunt weer een rood bordje met een pijl naar links. Hier pak je dus de rode route weer op. Je loopt langs een overkapte picknickplaats aan je rechterhand. Sla daarna linksaf het fietspad op en steek, na een klein stukje fietspad, linksaf het smalle bospad op.

Je komt nu langs een ven met gele, witte en rode waterlelies. Op het infobord is te lezen dat waterlelies hier eigenlijk niet thuishoren, maar jaren geleden zijn uitgezet door een bioloog. Ze zijn er nog steeds en het is een prachtig gezicht. Veel wandelaars en fietsers stoppen hier even voor een foto. Naast de vele waterlelies zie je hier ook regelmatig grote groepen libellen zwermen. Aan de overkant bij het andere ven kun je zien welke planten hier ‘echt’ thuishoren, zoals waterbies en veenpluis met haar witte watten.

Het Commissaris Cramerpad

Ga na het ven met de waterlelies linksaf het fietspad op. Dit fietspad heet het Commissaris Cramerpad en is in 2017 uitgeroepen tot ‘mooiste fietspad van Drenthe’. En dat is niet voor niets! Mocht je dit pad nooit in zijn geheel gefietst hebben is dat zeker een aanrader. Steek linksaf het zandpad op en ga aan het eind bij het veerooster het fietspad weer op. Je loopt nu langs de grondwaterpeilmeter en langs het infobord over het Holtveen. Hier kun je lezen hoe het Holtveen is ontstaan uit smeltend ijs van gletsjers.

Let op: Bij het paaltje met de rode pijl naar rechts kom je bij het tweede ommetje. Vanaf dit punt kun je een uitstapje maken naar de vogelobservatiewand.

Vogelobservatiewand bij Het Holtveen

Om bij de vogelobservatiewand te komen ga je dus niet rechtsaf richting het open veld, maar loop je eerst nog ongeveer 8 minuten rechtdoor over het Commissaris Cramer-fietspad. Alleen al het uitzicht onderweg is zeer de moeite waard met prachtige vergezichten en ‘kale bomen’ in het water. Maar ook de vogelkijkwand zelf is leuk om eens te bezichtigen.

Door de luikjes kun je niet alleen veel verschillende soorten watervogels zien, maar je kijkt je ook uit over een prachtig gebied. Hier is vroeger op kleine schaal turf gestoken door de bewoners uit de streek. De turf werd gebruikt voor in de kachel of als strooisel in de stal. De ‘vierkante turfgaten’ zijn nog steeds goed te zien. Als je geluk hebt zie je hier ook de kraanvogels die in dit gebied broeden. Zelf hebben we ze nog niet mogen zien, maar wel zagen we hier  meerdere keren een groepje lepelaars met hun grappige kuifjes in hun nek genieten in de avondzon. Een cadeautje!

Op de weg terug

Door de vele plassen lopen hier geen andere paden, dus om terug te keren naar de rode route moet je dezelfde route langs het fietspad terug lopen. Terug bij het paaltje met de rode pijl sla je linksaf naar het open veld en pak je de rode route weer op.

Bij de grote eiken sla je rechtsaf. Je loopt nu langs de rand van het grote Dwingelose heideveld. Overal waar je kijkt zie je Drentse Heideschapen grazen met hun kenmerkende lange staarten. In deze tijd van het jaar zie je ook veel lammetjes, die als je te dicht bij komt beschermd worden door de ooien. Aan het einde van het veld loop je door het ijzeren hek en sla je linksaf. Volg de rode pijlen met de bocht mee naar rechts. Ga bij het kruispunt rechtdoor.

Neem het eerste pad links en ga met de bocht mee naar rechts. Ga bij het kruispunt rechtdoor en ga aan het eind van het pad bij de T-splitsing rechtsaf. Vlak voor de volgende T-splitsing sla je rechtsaf. Je loopt nu onder een rij prachtige hoge beuken door. Aan het eind van dit pad vervolg je je weg een stukje over het fietspad en gaat dan linksaf het kleine zandpaadje in. Aan het begin van dit pad heeft de ijstijd nog een mooi cadeautje achter gelaten!

Langs het brede zandpad en drassig heideveld

Ga aan het eind van het pad linksaf het brede zandpad op. Je loopt nu langs een klein drassig heideveld. Bij dit soort natte veldjes groeit het beschermde plantje ‘zonnedauw’. Het is een vleesetend plantje dat met haar fijne kleverige roze ‘pareltjes’ kleine insecten kan vasthouden en verteren. Heel bijzonder om te zien. Neem het eerste pad rechts  en ga met de bocht mee naar rechts. Je hoort nu de geluiden van de snelweg weer, een teken dat je bijna aan het einde van de wandelroute bent. Ga aan het eind op het fietspad naar links, loop over het veerooster en sla rechtsaf. Bij het bankje sla je linksaf en voor het volgende bankje rechtsaf. Neem het eerste pad links en ga aan het eind rechtsaf het fietspad op. Je komt nu weer uit bij het startpunt en het einde van deze Kibbelhoekwandeling.

Tip: Terug op Parkeerplaats kun je nog een kopje koffie drinken bij de Boslounge. Er liggen folders met nog meer leuke wandelingen en informatie over het gebied.
Jolanda de Vries
Jolanda de Vries woont samen met haar man en hun jongste zoon in Vledder. De oudste is een paar jaar geleden uitgevlogen naar een studentenhuis in Groningen. Jolanda groeide op in Westerveld, indertijd nog gemeente Vledder. Tijdens haar studie is ze in Zwolle gaan wonen. Hoewel ze jarenlang genoten van het leven in een stad, merkten ze dat ze op hun vrije dagen vaak naar Drenthe trokken. Voor familiebezoek, maar ook voor de rust en de natuur. Ze misten de charme van het leven in een dorpsgemeenschap. Ze verhuisden terug naar Westerveld, waar ze inmiddels al weer ruim 15 jaar met veel plezier wonen. In haar vrije tijd wandelt Jolanda graag door de mooie bossen en heidevelden van Drenthe. Haar wandeltips deelt ze graag met de bezoekers van InWesterveld online.

Deel dit artikel

NIEUW

MAANDELIJKS EEN ONLINE MAGAZINE

Ontvang maandelijks ons eMagazine in je mailbox met de nieuwste items uit eigen regio.