Regio
Havelte

Regio
Diever

Regio
Dwingeloo

Regio
Vledder

blog rilana depressie

Depressie bij jongeren – Blog Rilana

De helft van de jongeren voelt zich wel eens depressief in deze tijd. Ze voelen zich eenzaam, gestrest, alleen en gefrustreerd. Ze missen hun vrienden, plezier, actie, structuur, uitdaging en school. Ze slapen slecht, zitten de hele dag op hun kamer en na de online les zijn ze te moe en voelen ze zich lusteloos.

Ik hoor het veel om me heen! Het baart me zorgen en doet me verdriet. Als jongere moet je in de bloei van je leven staan en ervaringen opdoen en een sociaal leven opbouwen. En dat lukt allemaal nu niet!

Als ouder maak je je zorgen en zie je je kind zich steeds verder terug trekken, boos worden en geïrriteerd zijn. De sfeer wordt er niet beter van en vaak wil je van alles voor ze gaan oplossen.

Wat mijn ervaring is dat het heel belangrijk is dat je:

  • accepteert dat je dagen mag hebt dat je je rot voelt. Er tegen vechten en het niet willen voelen, geeft alleen maar frustratie en stress. Ga lekker serie kijken of muziek luisteren. Ga voelen waar je behoefte aan hebt en doe dat!
  • het deelt met iemand anders! Erover praten is zo belangrijk en haalt de stress weg. Je zult zien dat anderen je begrijpen en wellicht hetzelfde ervaren. Als iemand je begrijpt is zo fijn!
  • negatieve gedachten om kunt buigen naar positieve gedachten. Wees je bewust van die nare gedachte en vraag je af of die gedachte wel waar is.
  • naar buiten gaat!! Maak een ommetje, ga naar het bos, maak prachtige foto’s of filmpjes. Ga helemaal op in de natuur en kijk goed om je heen. Richt je aandacht volledig op wat je ziet, ruikt, voelt en hoort! Een frisse neus doet wonderen!
  • ontspant! Wat helpt jou te ontspannen?
  • een ademoefening doet. Gebruik je linkerhand en ga met je rechterwijsvinger bij je duim omhoog en adem in, uit ga je aan de andere kant van je duim weer naar beneden. In bij je linker wijsvinger omhoog, uit weer naar beneden etc. De aandacht op je adem richten, ontspant en je adem heb je altijd bij je.
  • creatief bezig gaat. Ga tekenen, verven, kleien. Ga fotograferen, een collage maken of bouw een coole iglo van sneeuw! Ga ‘Happy Stones’ schilderen en verspreid ze in je omgeving. Zo maak je jezelf en anderen blij!
  • jezelf uit daagt. Ga experimenteren en je verwonderen met bijv. water en kleurstof in een ballon en laat die een nacht buiten liggen als het vriest. Of ga bellen blazen als het vriest, zal de bel bevriezen? Ga in je bikini of zwembroek een ‘elfje’ in de sneeuw maken! Maak een lange wandeling, slee van een hoge berg al ben je 18, doe iets wat je anders niet zou doen! Daar krijg je energie van!
  • doet wat goed voelt voor jou! Voel goed wat JIJ nodig hebt en kijk of je dat kunt realiseren.
  • hulp zoekt als je er niet meer zelf uit komt. Ga naar je ouders, vrienden, huisarts of een coach. Je hoeft je niet te schamen, het is heel normaal dat je in deze periode jezelf kwijt raakt en het even niet meer weet! Vaak lucht het zo op dat je iets in beweging hebt gezet, dat je je al stukken beter voelt

Laat het een geruststelling zijn dat ook dit overgaat allemaal. De lente komt er bijna aan, de scholen gaan een keer weer open en je zult je sociale leven weer op gaan pakken! Heus!

Heb je vragen en wil je je verhaal kwijt, je bent van harte welkom!

Liefs, Rilana

Rilana Punt
Rilana Punt
Rilana Punt is nieuwetijdskindercoach en kinderyogadocente. In haar Praktijk Ayana Dwingeloo ondersteunt ze kinderen en jongeren door ze nieuwe inzichten in zichzelf te laten ontdekken en ontwikkelen. Dit doet ze met creatieve werkvormen, yoga & mindfulness en natuurcoaching. Haar insteek is observeren en kijken vanuit het kind. Rilana is zeer betrokken bij de natuur, waar ze tot rust komt en geniet. Voor InWesterveld online schrijft ze tweewekelijks over haar visie op het leven en op kinderen.

Deel dit artikel

NIEUW

MAANDELIJKS EEN ONLINE MAGAZINE

Ontvang maandelijks ons eMagazine in je mailbox met de nieuwste items uit eigen regio.

error: Deze inhoud is beschermd