Nijenslekerveld

Rondje Nijenslekerveld – Wandeltip van Jolanda

Wandelen is populairder dan ooit en in De Nationale Parken kan het erg druk zijn. Wil je een rustige, maar stevige wandeling? Jolanda neemt je mee over het Nijenslekerveld, langs bloemrijke weiden naar Heerlijkheid De Eese, waar een prachtig stukje Westerveldse heide te vinden is. Genieten!

Start- en eindpunt: Botanische tuin Mei Chu
(MA van Naamen van Eemneslaan 5, Wilhelminaoord)
(Als je ook de tuin bezoekt kun je in overleg parkeren op de P van Mei Chu, anders langs het zandpad mits er een tractor kan passeren)
Afstand: 9.2 kilometer

Tip
De wandeling start en eindigt bij de botanische tuin Mei Chu. Een bezoek aan de tuin en de theeschenkerij is de moeite waard. Eigenaar Frank Berends begon hier in 1996 met de aanleg van een bamboetuin en door de jaren heen is de tuin steeds verder uitgebreid en verfijnd. Je kunt er heerlijk doorheen dwalen. Er wordt hier niet getuinierd ìn de natuur, maar mèt de natuur, dus het kan best zijn dat de dassen hier en daar een gat gegraven hebben. Er zijn meerdere natuurlijke vijvers en in de tuin staan twee originele bamboe paalwoningen uit Azië. En voor de plantenkenners: naast vele bamboesoorten zijn er inmiddels 3 nationale collecties te zien: de Viburnum (sneeuwbal), de Wisteria (blauweregen) en de Euonymus (kardinaalsmuts).

Nijenslekerveld

Loop vanaf de botanische tuin Mei Chu het zandpad uit in de richting van de Van Eemneslaan. Steek de Van Eemneslaan (in de volksmond ‘de Kippenregel’) over en loop aan de overkant het zandpad op (richting knooppunt 12). Sla bij de T-splitsing rechtsaf het graspad op. Je loopt nu Landgoed Frederiksoord-Wilhelminaoord in. Loop bij het kruispunt bij het water door tot de overkant van de sloot en sla dan het pad linksaf naast de sloot in. Je loopt dus verder met de sloot aan je linkerhand.

Dit paadje volg je ruim een kilometer. Het is smal en op sommige plekken loop je tussen hoge varens of struiken door. Op de open plekken heb je aan de rechterkant een prachtig uitzicht op een vergrast heideveld.  Het is bijna niet meer voor te stellen dat dit gebied vroeger vol stond met plaggenhutten. Mensen die wegliepen uit de koloniën van Weldadigheid bouwden deze eenvoudige hutten op de heidevelden rondom de koloniën, ook op het Nijenslekerveld. Er ontstonden huttendorpen, de zogenaamde ‘desperado koloniën’.

nijenslekerveld

Heerlijkheid De Eese

Verderop op het pad loop je Landgoed De Eese binnen. Honden moeten vanaf hier aangelijnd. De grens van het landgoed is rondom gemarkeerd met in stijl geschilderde bordjes en hekken. In de 15e eeuw werd het landgoed tot ‘Heerlijkheid’ verheven. De eigenaar mocht toen zelf bestuurders benoemen en belastingen heffen, maar ook zelfstandig recht spreken. En dat was nodig ook! In die tijd waren er veel conflicten met de boeren rondom het landgoed over turfwinning, watertekort of juist wateroverlast. Achter ‘Huis de Eese’ is het kiekersveld nog te vinden, waar omwonenden verplichten moesten ‘kieken’ hoe een veroordeelde aan de galg werd gehangen.

Bloemrijke velden

Het pad maakt een bocht naar rechts. Je loopt nu tussen de weilanden door. Deze weilanden waren er niet altijd. Vroeger bestond dit hele gebied voornamelijk uit heide. In 1923 kwam het landgoed in bezit van jonkheer van Karnebeek, toenmalig minister van buitenlandse zaken. Hij begon met het ontginnen van stukken heide op het landgoed om plaats te maken voor landbouw. Het landgoed is nog altijd in het bezit van de familie, maar de vierde generatie van de familie van Karnebeek richt zich meer op de natuur.

Veel landbouwgrond heeft weer plaats gemaakt voor natuur. Er wordt geprobeerd de natuurgraslanden bloemrijker te maken, onder andere door gefaseerd maaibeheer. Tijdens het maaien blijven stroken wilde bloemen en grassen staan, zodat kleine dieren, bijen en vlinders kunnen schuilen en voedsel kunnen vinden. Je ziet langs dit pad een aantal van die stroken.

Tip
Voor 20 euro per jaar kun je ‘ouder’ worden van 250 m2 prachtige veldbloemen en kun je je eigen veldboeket plukken. Meer informatie vind je op de website van De Eese.

de eese
bloemen velde

Westervelds heideveldje

Bij de driesprong (knooppunt 12) blijf je rechtdoor lopen en aan het einde van het pad ga je linksaf het brede zandpad op. Volg het pad met de bocht mee naar rechts. Je loopt nu door een laan met Eikenbomen. Op de velden groeit (nu nog) mais en daarnaast zie je weer een strook met grassen en wilde bloemen. Loop bij het kruispunt rechtdoor. Je loopt nu richting een prachtig heideveld, wat op dit moment bijna volledig paars gekleurd is. Landgoed De Eese ligt voor het grootste gedeelte in Overijssel, maar dit mooie heideveld ligt nog net in Westerveld!

Loop voorbij het heideveld en steek daarna meteen rechtsaf het graspad op langs de rand van het heideveld. Je loopt nu dus verder met het heideveld rechts van je. Negeer het zijpad links en ga aan het eind van het pad bij de T-splitsing linksaf. In dit gedeelte van het bos zie je veel varens. Bij de driesprong sla je linksaf het bospad op. Aan het eind van het pad ga je bij de T-splitsing rechtsaf het brede zandpad op. Aan je linkerhand zie je één van de vele vennen van het landgoed liggen. Op de driesprong ga je rechtsaf. Je blijft het brede zandpad volgen. Negeer het zijpad rechts.

Het houten landhuis

Het pad komt uit op een 5-sprong. Hier kun je een klein zij-uitstapje maken. Sla bij het achterste pad (vlak voor het houten hek) linksaf en loop het pad ongeveer 300 meter in. Je hebt nu een mooi uitzicht op het Noorse houten landhuis van de familie van Karnebeek. Het heeft een prachtige dieprode kleur. Het landhuis ligt weliswaar nèt over de grens van Westerveld, maar is een kijkje waard.

Tip
Het landhuis is te huur en er zijn cultuurhistorische rondleidingen over landgoed De Eese om nog meer te horen over de geschiedenis van het landgoed en verborgen schatten te zien.

houten landhuis
westervelds heideveldje

Door de coniferenlaan

Loop terug naar de vijfsprong en ga op de vijfsprong rechtdoor. Negeer het zijpad rechts. Je ziet hier veel hoge dennen en oude eiken. In dit gedeelte van de Eese kun je goed zien dat het bos een wat parkachtige uitstraling heeft met mooie brede lanen.

Bij het kruispunt zie je een groot houten bord met daarop een gedicht dat gericht is aan de bezoekers van het bos. Op dit kruispunt sla je rechtsaf de ‘coniferenlaan’ in. Er staat geen markering, maar ongeveer halverwege de coniferenlaan loop je de gemeente Westerveld weer binnen. Aan het einde van het pad sla je linksaf bij de T-splitsing. Rechts van je is een diepe sloot, de Gier. Bij het kruispunt sla je rechtsaf het brede zandpad op. Negeer een zijpad rechts. Je loopt langs maisvelden. Ook hier zie je weer stroken zonnebloemen langs de randen van de maisvelden staan. Negeer een zijpad rechts langs het maisveld en vervolg je weg over het brede zandpad. Het pad maakt een bocht naar links en naar rechts. Ga bij het kruispunt rechtdoor. Aan je rechterhand zie je tamme kastanjebomen, maar het is nog wat te vroeg om ze te rapen. Ook zie je een huisje dat ‘Havixhorst’ heet.

Loop het zandpad helemaal uit en sla aan het eind bij de T-splitsing linksaf. Volg dit pad alsmaar rechtdoor en negeer de zijpaden. Sla aan het einde van het pad linksaf een zand/grindpad op. Je verlaat nu Heerlijkheid de Eese. Je komt uit op een klinkerweg. Ga daar linksaf richting de Westvierdeparten.

De weg terug

Steek aan het eind van het pad rechtsaf de Westvierdeparten op. Je loopt nu zo’n 650 meter over de weg. Na het huis op nummer 13 kun je rechtsaf steken. Je loopt nu het landgoed Frederiksoord-Wilhelminaoord weer in. Bij het kruispunt bij het water ben je weer terug aan het begin van de route. Steek linksaf over het water en vervolg het pad rechtdoor. Neem de eerste weg links terug naar de parkeerplaats en je bent aan het einde gekomen van je Rondje Nijenslekerveld.

Tip
Bankjes kom je op deze wandeling niet tegen, dus rust even lekker uit bij theeschenkerij Pura Vida van de botanische tuin Mei Chu.

conniferenlaan
mei chu
Jolanda de Vries
Jolanda de Vries woont samen met haar man en hun jongste zoon in Vledder. De oudste is een paar jaar geleden uitgevlogen naar een studentenhuis in Groningen. Jolanda groeide op in Westerveld, indertijd nog gemeente Vledder. Tijdens haar studie is ze in Zwolle gaan wonen. Hoewel ze jarenlang genoten van het leven in een stad, merkten ze dat ze op hun vrije dagen vaak naar Drenthe trokken. Voor familiebezoek, maar ook voor de rust en de natuur. Ze misten de charme van het leven in een dorpsgemeenschap. Ze verhuisden terug naar Westerveld, waar ze inmiddels al weer ruim 15 jaar met veel plezier wonen. In haar vrije tijd wandelt Jolanda graag door de mooie bossen en heidevelden van Drenthe. Haar wandeltips deelt ze graag met de bezoekers van InWesterveld online.

Deel dit artikel

NIEUW

MAANDELIJKS EEN ONLINE MAGAZINE

Ontvang maandelijks ons eMagazine in je mailbox met de nieuwste items uit eigen regio.